Krožno gospodarstvo |
 
Naj bo povsem jasno. Zeleno razmišljanje je v samem vrhu prioritet vodstva in jasno merilo, kako do okoljskih ciljev … Takšne smele izjave med vodilnimi menedžerji ni pogosto slišati, tudi zdaj ne, ko je sprejet program prehoda v zeleno gospodarstvo. Jošt Rupnik, direktor podjetja Ydria Motors, podjetja, ki je med najpomembnejšimi evropskimi proizvajalci motorjev za belo tehniko, jo zna utemeljiti. Motorje za kuhalne in pomivalne aparate ter črpalke za sušilne in pralne stroje delajo za Miele, Bosch-Siemens, Gorenje, AEG in druge. In ker se ve, da motorji ne smejo biti prehrupni, bodo uredili posebno »gluho sobo« za meritev hrupa, da bodo njihovi izdelki ušesom še bolj prijazni. A ne upa preoptimistično razmišljati, da bi morda država znižala DDV za zelene izdelke.
 
Jošt Rupnik

Jošt Rupnik

Vaše izdelke, sestavne dele za kuhinjske aparate, najdemo v vsaki kuhinji, čeprav jih potrošnik ne vidi. Toda kot sistemski dobavitelj največjih proizvajalcev bele tehnike morate slediti novim trendom, ki zahtevajo zelene izdelke, zelene tehnologije. Pri tem je zelo aktualno, kako so vaši motorji in črpalke energetsko učinkoviti, kako uvajate nove materiale in kako v proizvodnji zmanjšujete porabo naravnih virov?

Osnovna konstrukcija motorjev in črpalk dosega določeno stopnjo učinkovitosti, izboljšave pa so možne v fazi aplikativnega inženiringa. Bistveno se učinkovitost poveča s povsem novo konstrukcijo motorja, npr. s prehodom na EC princip, seveda se pri tem prehodu uporabi najnovejši standard znanja in materialov.

V čem se torej kaže zelena rast podjetja, kako to delate v vašem podjetju?

S preverjanjem konstrukcije, z vidika pričakovane življenjske dobe in delovanje motorja oziroma črpalke.

Je ta zahteva lastnika ebm–papst, ki je družba na globalnem trgu? Kaj poleg pritiska na cene zahtevajo vaši kupci od vas kot najpomembnejšega dobavitelja?

V politiki grupacije ebm-papst je eden od ustanoviteljev zapisal, da »mora biti vsak na novo razvit izdelek kakovostnejši in energetsko varčnejši kot njegov predhodnik«. To pomeni, da moramo že v zgodnji fazi razvoja skupaj s kupcem oceniti pričakovan vpliv na okolje, npr. nivo hrupa, ki ga motor daje v okolico.

Torej so okoljski programi sestavni del vaše poslovne politike. Ali ste res uspeli za 50 % zmanjšati porabo energije, kako ste zmanjšali porabo vode in povzročili manj odpadkov?

Porabo energije smo drastično zmanjšali, prav tako porabo ostalih naravnih virov, predvsem po principu »porabi toliko, kolikor potrebuješ«.

Med okoljskimi cilji za to in prihodnje leto ste se med drugim usmerili na porabo energentov, elektrike in plina, na reciklažo odpadkov in embalažo. Kaj ste dosegli?

Po naše je, poleg tega, da se poraba definira skozi samo postavitev izdelka in procesov za izdelavo, najboljša pot ozaveščanje in stalno opozarjanje deležnikov v procesih. Naši kazalci kažejo pravi trend, vendar moramo še naprej, ker še vidimo možnosti. Najbolje se to kaže pri zmanjšanju količine komunalnih odpadkov za več kot 70 %. Poudariti moram še enkrat, da se vsi sestavni deli naših produktov 100 % reciklirajo.

Omenjate odpadke. Kako sodelujete s shemami za ravnanje z odpadki in kaj predlagate, da bi Slovenija vzpostavila možnosti za razvoj reciklažne industrije, kar je ena izmed poti za drugačno ravnanje z naravnimi viri?

Kot zavezanci po okoljski zakonodaji svoje obveznosti pri ravnanju z odpadno embalažo izpolnjujemo tako, da imamo sklenjeno ustrezno pogodbo, s katero smo prenesli svoje obveznosti za ravnanje z odpadno embalažo na podjetje, ki ima za svoje delovanje okoljevarstveno dovoljenje Ministrstva za okolje in prostor. S tem smo vstopili v skupen sistem oziroma v shemo ravnanja z odpadnimi produkti. S shemami dobro sodelujemo, obe strani dosledno izpolnjujeta zahteve. Glede reciklažne industrije pa menim, da jo je potrebno postaviti tako v normativne kot tudi ekonomske okvire.

Zakaj ste se odločili za izgradnjo mednarodnega logističnega centra in ali tudi pri tem upoštevati zahteve po zeleni logistiki?

Za logistični center smo se odločili zaradi potrebe po koncentrirani logistični funkciji na enem mestu in posredno zaradi optimizacije prevozov. Pri tem mislim na stroške in okolje. Kot sem že omenil, izhaja iz naše politike, da morajo vse naše aktivnosti in procesi vsebovati tudi »zeleno« komponento. To se upošteva pri organizaciji in logiki transporta, nenazadnje tudi pri izbiri izvajalcev transporta.

Zakaj ste se odločili za izgradnjo proizvodne hale, v kateri bo tudi t.i. »gluha soba« za izvajanje meritev hrupa in vibracij končnih izdelkov?

V sklopu nove proizvodne hale postavljamo tudi ta objekt. Zaradi naše zaveze o zmanjšanju emisij želimo podpreti naše končne kupce v prizadevanju za zmanjšanje emisij hrupa celotnega aparata. Jasno je tudi, da postaja to vprašanje in reševanje tega področja pomembno pri doseganju večje konkurenčne prednosti na trgu.

Ali morda spremljate, za koliko ste znižali težo vaših elektromotorjev v zadnjih desetih letih?

Sama teža motorja ni odločujoča. Težko je primerjati AC in DC tehnologijo, ker nastopajo različne komponente z različnimi cenovnimi nivoji in vplivi na okolje pri reciklaži. Za nas je bistveno to, da na primer pri motorju za ventilatorsko pečico, poleg drugih prednosti, povečamo izkoristek, ki je pri AC izvedbi težko nad 20 %, na EC pa pridemo tudi na 75 %.

Kaj bi morala Slovenija storiti za podporo zelenim izdelkom in zelenim tehnologijam, kar med drugim predvideva program prehoda v zeleno gospodarstvo?

Nasploh ima Slovenija veliko domačih nalog. Predvsem na področju delovne zakonodaje in pri davčnem sistemu. Kar se tiče podpore zelenim izdelkom, bi lahko to pomenilo nekatere ukrepe, npr. pri olajšavah DDV. Vendar se mi to zdi precej preveč optimistično, saj imamo problem že pri osnovnih zadevah.

Kako ste sodelovali v evropskem tednu zmanjševanja odpadkov?

Aktivno smo začeli sistemsko uresničevati naš cilj za zmanjšanje količin vse plastične embalaže. Naj povem podatek. Z ustreznim ločevanjem vseh vrst odpadkov smo po oceni neodvisnega nemškega inštituta v zadnjih dveh letih privarčevali okrog 450 ton materialnih virov. To ustreza teži 1061 jablan. Hkrati smo privarčevali 57.640 kg toplogrednih plinov. In še ena stvar je povsem jasna in pomembna. »Zeleno razmišljanje« je v naši družbi v samem vrhu prioritet. Zavezanost vodstva je pri nas jasno merilo. Uspeli smo sestaviti zavzeto in navdušeno ekipo sodelavcev, ki z veseljem in na inovativen način vodi poti do zelenih ciljev.