Transportna embalaža | Urška Košenina |
 
Transportna embalaža še vedno sloni na paletah, kartonu in kontejnerjih. Pri transportni embalaži je značilno, da oblikovalci in uporabniki težijo k standardizaciji dimenzij in oblik ter k uporabi čim bolj trdnih materialov. In stroški? Transportna embalaža vpliva na stroške vsake logistične aktivnosti in ima izjemen pomen za produktivnost logističnih procesov. Kupci so vedno bolj zahtevni in hočejo celovite rešitve z minimalnimi stroški.
 

Transportna embalažaPalete iz lesa iglavcev

Les se uvršča v najstarejše embalažne materiale. Za izdelavo lesne embalaže je primeren les iglavcev in listavcev. Les iglavcev je za izdelavo embalaže primernejši, saj je lažji od lesa listavcev, lažje in hitreje pa se tudi suši in obdeluje. Paleta je najenostavnejše in najvažnejše sredstvo v transportnem procesu. Namesto da bi delali s posameznimi enotami, se te združijo na palete v skupino po 5, 10, 100 in več enot. Tako se prihranijo čas, denar in človeško delo. Palete so narejene v raznih dimenzijah, odvisno od blaga, ki se paletizira. »V Alpimexu pri proizvodnji palet v glavnem uporabljamo masivni les iglavcev in delno tudi kocke iz prešanega iverja, ki pa niso narejene iz recikliranega lesa. Standard EPAL natančno predpisuje, kateri dobavitelji – proizvajalci imajo licence za materiale, ki se lahko vgrajujejo v EPAL palete. Končni proizvajalci se moramo tega držati in nabavljati materiale izključno pri licenciranih dobaviteljih,« pravi Robert Vajnhandl iz podjetja Alpimex.

Kvalitetna izdelava in termična obdelava je prednost

Pri nas so palete navadno zgrajene v različnih dimenzijah. Da bi bil lahko transportni proces standardiziran, je potrebno uporabljati čim manj različnih dimenzij palet. Glede na to, s koliko strani lahko viličar zajame tovorno enoto, poznamo palete z dvema, štirimi ali osmimi vhodi. »Velik poudarek pri proizvodnji oziroma izdelavi palet dajemo prav kvalitetni izdelavi palet (npr. poglobljeni žičniki, lepo obdelan les, sušenje palet idr.), ki lahko prihrani marsikatero dodatno zaščito izdelkov pri kupcu. Slabo izdelane palete lahko poškodujejo blago pri transportu in s tem povzročijo velike stroške za kupca in proizvajalca. Trg transportne embalaže zahteva boljšo kvaliteto, termično obdelavo in suho embalažo, saj se s tem zmanjšuje možnost poškodb blaga. Zmanjšujejo se tveganje za širjenje raznih bolezni in zmanjšujejo se stroški transporta, še posebno če gre za letalske prevoze, kjer je čim manjša teža zelo pomembna,« pravi Robert Vajnhandl.

Nenadomestljivi karton

Valoviti karton je najbolj razširjen embalažni material na svetu, saj celotna porabljena količina znaša približno 60 milijonov ton. Embalaža iz papirja, kartona, lepenke in valovitega kartona mora ustrezati različnim zahtevam, kot je zaščita pred zunanjimi vplivi (učinki vlage, temperature, svetlobe in mikroorganizmov). Osnovna lastnost valovitega kartona je njegova večslojna zgradba. Med dvema ravnima slojema, ki ju imenujemo »liner«, je valoviti sloj papirja oziroma »fluting«. Ravni sloji so z lepilom povezani z valovitim slojem. Tako oblikovana struktura povezanih papirjev je ne glede na precejšnjo debelino ustrezno toga, lahka in dosega ugodne zaščitne rezultate. Kot je povedal Zvone Murko iz podjetja MSK: »Proizvajalci valovitega kartona nenehno sledijo tržnim zahtevam in trendom ter razvijajo nove, lažje in kompaktnejše materiale, ki zadovoljujejo dane funkcije embalaže. Trenutno se v valoviti karton implementira G val, s katerim se bistveno zmanjšujejo gramature kartonov. Izboljšujejo se tudi krovni sloji kartona zaradi kvalitetnejšega ofset tiska. Glede na zahteve naročnikov ponujamo tudi materiale za skladiščenje v vlažnih prostorih – hladilnicah, za direktni stik z živili ipd. Za dodatno zaščito posameznih izdelkov ponujamo vložke iz Mondaplena (PE-LD).«

Sledljivost in optimizacija

Ekonomično oblikovanje embalaže pomeni zniževanje stroškov embalaže in manipuliranja. Embalaža vpliva na transportne stroške predvsem s svojo težo, zato se uporabljajo embalažni materiali, ki so čim lažji, vendar kljub temu zagotavljajo zadostno trdnost. Prostornina embalaže vpliva tako na transportne kot na skladiščne stroške. Razvoj embalaže teži k oblikovanju čim cenejše embalaže, kar se dosega z uporabo bolj ekonomične tehnike izdelave embalaže in izbiro čim cenejših materialov. Zvone Murko pravi: »Pri optimizaciji logističnih procesov se glede na učinkovitost procesov v glavnem prepletata dva vidika – tehnični in ekonomski. Pri tehničnem vidiku se srečujemo predvsem s spremembo oblike embalaže in načinom pakiranja zaradi sledenja spremembam proizvodnih ter skladiščnih procesov naših naročnikov. Ob tem ponujamo tudi tisk raznih črtnih kod, ki olajšajo sledljivost. Pametne embalaže (npr. RFID značka – NFV) za enkrat ne ponujamo, saj v našem segmentu kupcev po takšni embalaži še ni povpraševanja. Ekonomski vidik obvladujemo z izbiro in ponudbo novih, lažjih in cenovno ugodnejših materialov, ki ne vplivajo na funkcijo transportne embalaže. Pri embalaži je v zadnjem času največ zanimanja za to, kako doseči čim manjšo porabo materiala, energije in surovin ter tako znižati ceno. Kam bo usmerjeno zanimanje, ni odvisno le od želja oblikovalcev in pričakovanj kupcev, temveč tudi od evropskih standardov za embalažo. Pri nas je najpomembnejša še vedno cena.«

Reciklaža in ponovna uporaba

Palete so vračljiva transportna embalaža in so med najbolj razširjenimi, saj jih po svetu po besedah Roberta Vajnhandla kroži več kot 10 milijonov. Enako je s kontejnerji. Eden od najenostavnejših materialov za reciklažo je karton (v Sloveniji recikliramo cca. 60 % papirja). Papirna vlakna je možno reciklirati 6-7 krat. V Evropi je 54 % papirja izdelanega iz že uporabljenega papirja oziroma reciklatov. »Kupci izrecno ne zahtevajo, da jim izdelamo embalažo iz že recikliranih materialov, se pa pogosto odločajo za embalažo iz valovitega kartona prav iz razloga, ker je okolju prijazna in enostavna za recikliranje. Vgradnja reciklatov v osnovne materiale na samo funkcijo embalaže ne vpliva. Posamezne vrste valovitih kartonov z vgrajenimi reciklati zagotavljajo celo boljše funkcije embalaže,« pravi Zvone Murko. Temu dodaja Jure Naglič iz podjetja Container: »V skladu s svetovnimi smernicami tudi sami posvečamo reciklaži materialov veliko pozornosti tako v proizvodnem procesu kot tudi na naših končnih izdelkih. Kar 95 % materialov, ki jih uporabljamo v naših izdelkih, je mogoče reciklirati in ponovno uporabiti za izdelavo raznovrstnih izdelkov. Tudi pri razvoju izdelka upoštevamo, da morata biti konstrukcija in kakovost izdelka na tej ravni, da bo izdelek svojemu namenu služil vrsto let ter se bo s tem zmanjšal negativen vpliv na okolje. Vgrajeni materiali pa bi bili po iztrošenosti izdelka še vedno primerni za reciklažo in ponovno uporabo. Glede na to, da smo proizvodno podjetje, mora biti tudi proces izdelave maksimalno prilagojen čim manjši porabi materiala, kar omogoči skrbno načrtovana tehnologija razreza in uporabe materialov. Vsakodnevno temu področju posvetimo ogromno energije, saj s takšnim načinom dela skrbimo za čisto okolje, hkrati pa z minimalno neizkoriščenostjo surovin prihranimo dragocen material in denar.«

Multi – funkcionalni kontejnerji

Kontejner je iz kovine ali drugega materiala, tako da je istočasno dovolj lahek in odporen ter čvrste zgradbe, da je možna ponovna uporaba. Opremljen mora biti z vrati oziroma z napravo za odpiranje in zapiranje. Zgrajen mora biti tako, da ga je mogoče natovarjati, pretovarjati in raztovarjati na transportna sredstva in iz njih. Namenjen je predvsem razsutemu tovoru. Kot pravi Jure Naglič: »Naše tehnične rešitve so osredotočene v prvi vrsti k multi-modalni uporabi izdelkov v transportu. Vsak izdelek poskušamo razviti in izdelati tako, da ga lahko naši kupci in stranke uporabljajo v vseh standardnih transportnih prevoznih sredstvih, bodisi je to cestni, železniški, ladijski ali pa celo letalski transport. Na istem izdelku želimo našim strankam z integracijami različnih standardnih kontejnerskih rešitev omogočiti uporabo izdelka za prevoz različnih tipov izdelkov in s tem povečati raznolikost dobrin, ki jih lahko kupec prepelje z enim samim kontejnerjem. S tem kupcu omogočimo prihranek pri embalaži, s katero transportira dobrine. Hkrati jim takšen multi-funkcionalen izdelek omogoča raznolikost in stroškovno učinkovitost transporta. V skladu s tem v izdelke implementiramo različne tehnične rešitve. Lahko gre za običajen kovinski kontejner, katerega naloga je, da izdelke samo zaščiti pred udarci. V kompleksnejših izdelkih pa se implementirajo tudi plinotesne gume, različni filtri za filtracijo zraka, snemljive cerade itd., ki dobrine v kontejnerjih varujejo pred vlago, UV-žarki in drugimi zunanjimi vplivi okolja, istočasno pa varujejo zunanje okolje pred nevarnimi snovmi skladiščenimi v kontejnerju. V naših izdelkih transportiramo lesne sekance, surovi material, železovo rudo, pšenice, nevarne odpadke z neprijetnimi vonji, nizko in srednje radioaktivne jedrske odpadke itd. Raznovrstnost izdelkov je velika in potrebno je poskrbeti za različne načine varovanja surovin pred zunanjimi vplivi, ki se od primera do primera zelo razlikujejo.«