Zelena elektronika | | |
Z manjšimi in večjimi elektronskimi napravami se dnevno srečujemo na delovnem mestu in doma. Zato je razvoj zelene elektronike več kot nujen. Tega se zavedajo tudi večji svetovni proizvajalci elektronskih naprav, kot so Panasonic, HP, Lenovo in Samsung. Z razvojem izdelkov želijo doseči predvsem večjo energetsko učinkovitost proizvodov in proizvodnega procesa. Gre torej za izdelek v celotnem življenjskem ciklu. Sem spada tudi skrb za ravnanje z izdelki po uporabni dobi, zato spodbujajo ozaveščanje o pravilnem načinu odlaganja, vzpostavljajo sisteme za vračanje svojih izdelkov, zmanjševanje odpadkov, na njihovo večjo reciklabilnost pa so pozorni že pri okoljski zasnovi izdelka. | |
Pri dizajnu se proizvajalci različnih elektronskih naprav usmerjajo k temu, da so izdelki narejeni iz materialov, ki se dajo kar najbolj učinkovito razstaviti in ločiti, da je recikliranje boljše. Pozornost posvečajo tudi neonesnaženosti posameznega materiala za čim čistejši reciklat. Kolikor je mogoče, se izogibajo uporabi lepil in drugih sredstev za spajanje posameznih delov. Raje razvijajo sisteme za zapiranje in spajanje brez uporabe lepil. Vse to omogoča lažje razstavljanje in recikliranje. Nevarne materialih zamenjujejo z manj nevarnimi za človekovo zdravje in okolje, kolikor jo to le mogoče glede dostopnosti na trgu. Zato v razvoju posvečajo veliko pozornosti iskanju alternativ.
Velika pozornost reciklaži
Pri Panasonicu izbirajo materiale po možnosti reciklaže. Bolj naklonjeni so uporabi kovin in plastike; predvsem plastika se lahko preprosto razstavi in reciklira. Na Japonskem in Kitajskem imajo reciklažne obrate, v več drugih državah pa za zagotavljanje reciklaže proizvodov sodelujejo z zunanjimi partnerji. V svojem ekotehnološkem centru na Japonskem razvijajo in testirajo tudi nove tehnologije za recikliranje. V svojih proizvodih zmanjšujejo uporabo nevarnih materialov. Naredili so seznam in vodnik za rangiranje različnih kemijskih substanc, ki so prepovedane, zato jih ne uporabljajo v nobeni od svojih tovarn. Kjer je tehnično mogoče in finančno sprejemljivo, si prizadevajo narediti več, kot zahteva le zakonodaja. V skladu z uredbo REACH svoje kupce obveščajo o vsaki substanci, na katero je treba biti pozoren. Pri okoljski zasnovi proizvodov si proizvodni dizajn prizadeva za možnost minimalne porabe energije, ponovne uporabe in recikliranje. Do leta 2018 so si postavili cilj, da bodo za vse svoje proizvode v povprečju uporabili najmanj 16 % recikliranega materiala. O pravilnem ravnanju po uporabni dobi proizvodov svoje kupce opozarjajo z znakom prečrtani koš za smeti in z navodili. V številnih državah aktivno sodelujejo z nacionalnimi shemami za ravnaje z odpadki, da zagotovijo dobro obveščenost potrošnikov o ravnanju z e-odpadki. Uporabnikom omogočajo večje okoljsko ravnanje tudi z raznimi funkcijami na elektronskih napravah, predvsem pri tistih proizvodih, kjer je to smiselno. Tako so ekofunkcije na voljo na vseh televizorjih in beli tehniki, medtem ko so za digitalne kamere ekofunkcije za uporabnika manj koristne. Ekofunkcije v proizvodih pogosto dosežejo z uporabo energetsko varčnih komponent za izdelke.
Dizajn za nižji okoljski odtis
Pri HP si zelo prizadevajo za tako zasnovo proizvodov, ki jih bo mogoče čim preprosteje razstaviti na posamezne materiale tudi brez uporabe orodij. Zato se izogibajo uporabi lepil in posamezne dele spajajo z zaklopnimi elementi. S tem je olajšana tudi nadgradnja njihovih proizvodov. Njihovi proizvodi so večinoma narejeni iz aluminija in plastike, zato je večina osebnih računalnikov, tiskalnikov in strežnikov 90-odstotno reciklabilna. Pri oblikovanju proizvodov iščejo rešitve, da bi porabili manj materiala in uporabili druge substance, ki so manj nevarne za človekovo zdravje in za naravno okolje. Različne materiale tudi sami preverjajo in analizirajo. Leta 2007 so ustanovili integriran ocenjevalni pristop za analiziranje alternativnih materialov oziroma substanc z manjšim tveganjem za človeka in okolje. Ta pristop temelji na konceptu »GreenScreen« za varnejšo uporabo kemikalij, ki ga je razvila nevladna organizacija »Clean Production Action«. Ocenili so že več kot 160 materialov, ki predstavljajo več kot 80 % teže njihovih izdelkov. Alternativne ocenjevalne programe izvajajo tudi za lepila. Če nimajo na voljo primerljivih alternativ, tesno sodelujejo z dobavitelji in oblikujejo rešitve za svoje specifikacije.
Že v letu 1992 so v svoj sistem vpeljali pionirski program »Design for Environment« (dizajn za okolje), ki z vsakim proizvodom in rešitvijo, od najmanjše kartuše do celotnega podatkovnega sistema, skrbi za okoljski vpliv. Več kot 50 okoljskih proizvodnih strokovnjakov dela s timi oblikovalcev in si prizadeva za izboljšanje okoljskega odtisa proizvodov, merjenje napredka in komunikacijo rezultatov. To vodi do mnogih inovacij pri materialih, transportu, uporabi proizvodov, vračanju in možnostih recikliranja. Tudi uporabnike spodbujajo k okoljskemu ravnanju z različnimi orodji, ki so uporabnikom na voljo za posamezne proizvode. Uporaba elektronskih naprav navadno proizvede več toplogrednih plinov kot kateri koli drug cikel proizvoda, zato izboljšujejo energetsko učinkovitost in uporabo virov za proizvode.
Optimizacija embalaže
Tudi v podjetju Lenovo veliko pozornost posvečajo reciklabilnosti svojih proizvodov in ponovni uporabi tistih delov, za katere je to mogoče. V proizvode uvajajo materiale, ki so manj nevarni za človeka in manj škodljivi za okolje. Veliko pozornost posvečajo materialom, ki so nizko halogeni, pri dizajnu pa se osredotočajo na minimizacijo različnih vrst plastike. Izogibajo se onesnaženosti plastike z barvami in lepili, zato za dekorativno barvanje raje uporabljajo netopne premaze v obliki praška. Iz najbolj konjunkturnih proizvodov in tudi iz drugih izključujejo halogene, razvijajo energetsko učinkovitejše in dalj časa obstojne baterije za prenosne računalnike. Imajo seznam materialov in substanc, ki ogrožajo okolje, in jih ne uporabljajo v svojih proizvodih. Pri porabi materiala skrbijo tudi za embalažo, uporabljajo reciklirane materiale in materiale, ki so reciklabilni. Osredotočajo se na zmanjševanje količine materiala za embalažo, svojim kupcem pa pri pošiljanju dajejo tudi možnost izbire vračljive embalaže. Kupec po prejemu izdelka embalažo pošlje nazaj na Lenovo, kjer jo nato ponovno uporabijo. Z dizajnom so od leta 2008 naprej zmanjšali porabo embalaže po teži za več kot 1.200 ton, od tega v letu 2012/2013 za 200 ton. Za nekatere proizvode že uporabljajo popolnoma recikliran material za embalažo.
Tudi Samsung se pri svojih elektronskih napravah osredotoča predvsem na povečanje energetske učinkovitosti, izboljšanje reciklaže in omejitev uporabe nevarnih snovi v proizvodnji in pri tem upošteva okoljske zasnove proizvodov (od leta 2006 naprej) v celotni fazi. Za mnoge proizvode, ki uporabljajo okolju prijazne tehnologije, kot so televizorji, zasloni, pametni telefoni, tiskalniki, prenosni računalniki, klimatske naprave, hladilniki, kamere idr., so prejeli skupno 2.926 globalnih okoljskih certifikatov, kar je največ v industriji IT.