Anketa o embalaži | | Urška Košenina | |
Za uspešnost izdelka na prenasičenem trgu morajo biti močni vsi členi v njegovi proizvodni verigi, tudi en sam ne sme biti zanemarjen. Tega se dobro zavedajo uspešna podjetja. Lastni razvoj, strožja okoljska zakonodaja in vedno večja osveščenost potrošnikov jih usmerjajo v izboljšave tehnologij, v investicije, v razvoj in v iskanje optimizacij. Leto 2014 sili podjetja h kreativnosti pakiranja, da jih potrošnik sploh opazi, in predvsem k zdravemu pakiranju. Prostora za zatiskanje oči pred okoljem in zdravjem ni več. Ali si na zeleni ladji ali pa že toneš. | |
Nekatera podjetja smo na začetku leta vprašali, kako presojajo lansko embalažno leto in kam se usmerjajo v tem letu?
1. Katere novosti s področja embalaže / pakiranja ste uvedli v letu 2013?
2. Katere novosti načrtujete v letu 2014?
3. Katere embalažne značilnosti kupci najbolj cenijo?
—-
Barbara Pellis, vodja razvoja v Mercator- Emba, d.o.o.:
1. Mercator-Emba je srednje veliko podjetje, s sedežem v Logatcu. Njegova osnovna dejavnost je predelava kave, proizvodnja instant napitkov, proizvodnja desertnih prelivov, sadnih nadevov, sirupov, proizvodnja izdelkov iz žitaric in pakiranje drugih proizvodov.
Ob pestri paleti gotovih proizvodov posledično uporabljamo veliko različnih embalažnih materialov. Za primarno embalažo največ uporabljamo plastične materiale, tako polimere kot sestavljene materiale, za komercialno in transportno embalažo sta še vedno v ospredju papir oziroma lepenka.
V letu 2011 smo se na trgu predstavili z novimi, ekološko usmerjenimi plastenkami, v katere pakiramo instant izdelke. Prvotno smo za te proizvode uporabljali PVC material. Ker ta material vsebuje vinil-kloridni monomer, ki je kancerogen in lahko preide tudi v hrano, smo se odločili za zamenjavo. PVC materiali so tudi zelo nevarni za okolje, saj se pri njihovi proizvodnji uporablja klor, ki je velik onesnaževalec. Po premisleku in raziskavi trga smo za nov material izbrali PET, saj trenutno predstavlja enega najpomembnejših in najbolj široko uporabljenih embalažnih materialov tako v Sloveniji kot na trgih EU, kamor v večini izvažamo. Poudariti moram, da je reciklaža odpadnih plastenk iz PET-a ena izmed najbolj uspešnih in razširjenih reciklaž odpadne embalaže. Omenjeni projekt je bil zelo zahteven, saj je zamenjava embalažnega materiala zahtevala veliko sprememb in prilagoditev na pakirni liniji in tudi pri transportu izdelka. Z določenimi težavami se srečujemo še danes, zato se v preteklih letih večjih projektov na področju embalaže nismo lotevali. V veliko pomoč so nam naši dobavitelji in s skupnimi močmi premagujemo probleme.
Smo pa v letu 2013 prešli na tanjšo uporabo stretch folije za ovijanje palet in sicer iz 23 µm na 17 µm.
2. V letu 2014 bomo pričeli z uporabo okolju prijaznejše folije za pakiranje kave, ki bo tako tudi primernejša za recikliranje.
Vsekakor se v Mercator – Embi zavedamo pomembnosti upoštevanja okoljskih vplivov izdelkov skozi njihov celotni življenjski krog, zato že pri načrtovanju razvoja razmišljamo o zmanjšanju teh vplivov. Žal smo pri tem mnogokrat omejeni, saj spremembe embalažnih materialov največkrat hkrati pomenijo tudi spremembe v tehnologiji ali pa spremembo načina pakiranja, kar je povezano z investicijami. Naš cilj v prihodnjih letih je vsekakor uporabljati cenejšo, lažjo embalažo, embalažo iz enostavnejših materialov, ki bodo vsebovali čim večji delež recikliranih materialov oziroma materialov, ki jih je možno reciklirati. Prizadevali si bomo, da bomo dobavitelje izbirali v bližnji okolici in s tem prispevali k manjšemu izpustu plinov v okolje.
3. Menimo, da se tudi naši kupci oziroma potrošniki vse bolj zavedajo pomembnosti okoljske zasnove embalaže. Želijo si embalažo, s katero lahko enostavno ravnajo, ki hkrati ponuja možnost ponovne uporabe ali ponovnega zapiranja in jo je možno učinkovito prazniti. Poleg vseh omenjenih lastnosti je vsekakor velik plus privlačnost dizajna, saj je v veliki meri ravno embalaža tista, ki pripomore k prepoznavnosti izdelka in spodbuja potrošnika k nakupu.
Boštjan Jambrovič, direktor in Nuša Blagotinšek, razvojno produktni inženir v Amba Co., d.o.o.:
1. V podjetju Amba Co. d.o.o. smo zavezani k trajnostnemu razvoju na področju gibke embalaže. Ta zaveza pomeni uvajanje novosti na področju tiska in laminacije gibke embalaže, najnovejša dognanja na področju razvoja materialov (Al, PP, PA in PET ter njihove izvedenke) ter novosti v sami pripravi v grafičnem studiu. Zato veliko vlagamo v najnovejšo strojno opremo in izobraževanje kadrov. Sledimo potrebam kupcev, ki jim nudimo storitve na najvišjem nivoju. To je še vedno zaščitni znak ter prednost podjetja Amba Co.
V podjetju Amba Co. d.o.o. se vsako leto srečujemo z novimi izzivi na področju pakiranja v gibko embalažo. Te izzivi so lahko posredovani s strani kupcev za rešitev določenih težav ali pa se jih lotimo v okviru Tima za razvoj. V letu 2013 smo pričeli z izdelavo tako imenovanih »reclosable« vrečk. Te vrečke se lahko odpirajo ter ponovno zapirajo. Uspešno smo testirali in izdelali prvo folijo z embosiranim fleksibilnim polimernim materialom, ki ima učinek vrtečega se kolesa. V letu 2013 smo prav tako začeli s tiskom zaščitnih kod, ki so vidne samo pod določenim spektrom svetlobe in igrajo pomembno vlogo pri zaščiti embalaže pred nepooblaščenim kopiranjem predvsem v farmacevtski industriji.
2. Uvajanje novosti je neprekinjen proces. Lahko se pohvalimo, da smo v obdobju dveh let opravili nakup čistilne naprave in kupili nov stroj za laminacijo, kar nam omogoča poslovanje v skladu s predpisi in zagotavlja stalno kakovost laminiranih proizvodov. Prav tako smo investirali v stroj za čiščenje tiskarskih plošč. V tem mesecu bomo instalirali v stroj za čiščenje raster valjev in izvedli nadgradnjo v sistemu za nadzor kakovosti tiska. Skupne investicije lahko ocenimo v višini cca. 750.000,00 EUR. Vse te novosti so del racionalizacije proizvodnje, zagotavljajo višjo kakovost naših proizvodov in storitev ter pomenijo skrb za okolje. Pomemben vidik je tudi varstvo pri delu, saj bomo z uvedbo novih strojev v proizvodnem procesu odpravili ročno delo povezano predvsem z delom z nevarnimi kemikalijami.
V letu 2014 bomo sistematično gradili naše znanje predvsem na področju tankih transparentnih bariernih materialov, primernih za tisk in laminacijo ter na področju flekso tiska v HD kakovosti, kar bo novost v Sloveniji. Naši načrti zajemajo tudi uvedbo standarda BRC za področje pakiranja. Zavedamo se, da naši proizvodi prihajajo v stik z živili. Zato moramo zagotoviti najvišjo raven varnosti. To bomo zagotavljali in izkazovali tudi z omenjenim certifikatom BRC/IoP. Zahteve kupcev tako doma kot v razvitih tržiščih zahodne Evrope, kjer želimo v srednjeročnem obdobju največ rasti, nas spodbujajo, da razmišljamo dolgoročno. Zato načrtujemo nakup novega tiskarskega stroja, ki bo predstavljal zadnja dognanja na tem področju ter temelj za rast in razvoj podjetja. Investicijo ocenjujemo v višini cca. 1.800.000,00 EUR.
3. Izkušnje na področju marketinga in raziskav o obnašanju končnih kupcev nas uče, da moraš v množici istovrstnih proizvodov izstopati. Gre predvsem za spodbujanje nakupnega impulza. Marketinški strokovnjaki ocenjujejo, da se do 90 % potrošnikov za nakup odloči na prodajnem mestu, torej na osnovi čustev. Zato je embalaža predvsem prodajno orodje, ki pa mora zadostiti osnovnim zahtevam, kot so: varovanje karakteristik pakiranega proizvoda, rok uporabe, vizualni izgled, privlačnost itd. Glede na izkušnje lahko rečemo, da kupci cenijo predvsem funkcionalnost in izgled embalaže. Večino kupcev v današnjem času zanima vpliv embalaže na okolje – reciklaža embalaže ter njen vpliv na pakirano živilo. V podjetju Amba Co. d.o.o. v sodelovanju z našimi dobavitelji svetujemo našim poslovnim partnerjem glede izbire najprimernejšega materiala za pakiranje njihovih proizvodov. Zagotavljamo visoko kakovost tiska ter uporabo neoporečnih, zdravju neškodljivih materialov, kar dokazujemo s konstantnim izvajanjem analiz na migracije.
Jana Svoljšak, vodja področja embalaže v Belinka-Belles, d.o.o.:
1. Premazi, ki jih v Belinki Belles izdelujemo, ne dovoljujejo kakšnih velikih oziroma revolucionarnih sprememb na področju embalaže. Predvsem imam v mislih material in obliko embalaže. Že vrsto let naše izdelke polnimo v konično embalažo, ki je okolju in uporabniku prijazna. Pri konični embalaži je uporabljeno manj kovine kot pri standardni cilindrični, vsa vsebina se iz nje izlije, embalaža je tudi naložljiva, kar je pomembno za trgovce. Zaradi njene konične oblike je manj transporta, tako na relaciji od dobavitelja do nas, kakor tudi manj skladiščne manipulacije in s tem manj onesnaževanja okolja. V lanskem letu smo prenovili dizajn embalaže vseh naših nosilnih izdelkov in na njej s piktogrami izpostavili nekatere bistvene poudarke, ki so pomembni za kupca. Pri novih, vedno bolj zaželenih oljih za les pa smo uporabili »buklet« nalepko, ki je dobra rešitev za zagotavljanje enotne zaloge izdelkov za vseh 15 trgov, kjer te izdelke prodajamo.
2. Letos bomo največ pozornosti posvetili embalaži zidnih in fasadnih premazov, ki jih prodajamo v Rusijo. Pri našem že ustaljenem programu bomo, kot je naša običajna praksa, skrbeli za spremembe skladne z našo zavezo – skrbimo za okolje in ga v čim manjši meri onesnažujmo. Seveda pa bomo pri iskanju rešitev primorani upoštevati tudi čim boljše ekonomske učinke.
3. Naši uporabniki pohvalijo primerno razporeditev različnih velikosti polnjenja za posamezne izdelke in enostavno rokovanje z embalažo. Vsekakor so pri embalaži izdelka izrednega pomena tudi navodila za njegovo uporabo, ki so po mnenju naših uporabnikov na naši embalaži izčrpna.
Meta Zalar, prokuristka, Frančišek Mivšek, generalni direktor, Ajda Brazda Mlakar, direktorica prodaje v Valkarton Rakek, d.o.o.
1. Družba Valkarton Rakek d.o.o. zagotavlja kupcem celovito ponudbo komercialne embalaže ter z njo prispeva k prepoznavnosti ter povečanju vrednosti njihovih izdelkov. Proizvodni program delimo na embalažo za farmacijo z Braillovo pisavo, kaširano embalažo na vse vrste valovitih kartonov in standardno offset potiskano embalažo iz kartona. V letu 2013 smo izdali katalog »Vaje v kartonu«, ki predstavlja naš prodajni program celotnemu spektru kupcev v Sloveniji in tujini. Še posebej se lahko pohvalimo z investicijo v tiskarni, kjer smo namestili tiskarski stroj Roland 500 s 5 barvami na offset tehniki za zahtevnejše kupce (farmacija, elektronska in avtomobilska industrija itd.). Izvedli smo investicijo v »Computer to Plate« tehnologijo za manjše formate.
2. V letu 2014 bomo veliko naporov vložili v razvoj embalaže z višjo dodano vrednostjo. Takšna embalaža zahteva veliko internih ter eksternih razvojnih resursov, sodelovanja z raziskovalnimi inštitucijami, predanost zaposlenih in tudi nekaj časa za razmišljanje o prihodnosti. Imamo zelo mlad in zagnan kolektiv, ki išče rešitve na področju »Aktivne« embalaže, ki jo bodo uporabljali zahtevnejši kupci, ki vgrajujejo izdelke z visoko dodano vrednostjo. Aktivna embalaža vsebuje lepljene in elektronske sklope. Lahko se pohvalimo, da smo že letos januarju izvedli investicijo v izsekovalni stroj Bobst Speria. Tako smo okrepili naše proizvodne kapacitete, predvsem pa bomo izboljšali produktivnost, kvaliteto in nivo proizvodnje za naše najzahtevnejše kupce. Vse te investicije nam je omogočil lastnik Duropack iz Avstrije. V letu 2014 bomo nadaljevali z različnimi delavnicami tudi v sklopu podjetja, ki veliko pozornosti posvečajo organizaciji in sistemskemu pristopu do dela, urejenosti delovnega mesta, pogojem dela, varnosti in zdravju pri delu, razvoju posameznika v kolektivu. Vse to s ciljem: lažje, hitreje, varneje, boljše in sistematično do zastavljenih ciljev vsakega posameznika kakor tudi organizacije kot celote.
3. Kupci povsem upravičeno pričakujejo našo fleksibilnost, natančnost, pravočasnost in proizvodnjo brez napak. Vse to poskušamo izboljšati tudi s krepitvijo tehnično – komercialnega servisa kupcem, s ponudbo dodatnih storitev, ki jih premore naše podjetje (prvi vzorci embalaže, testiranje in preverjanje ustreznosti embalaže, grafično oblikovanje, različne tehnološke rešitve s področja vgrajenih materialov in konstrukcije embalaže ter podobno).
Urška Sušnik Pivk, vodja projektov in podpore tržnim aktivnostim v Lajovic Tuba embalaža, d.o.o.
1. Glavna novost v preteklem letu je laminatna tuba na bio osnovi. Smo prvi na svetu, ki nam je to uspelo. V strukturi tube smo sintetično snov, naftni derivat EVOH (etilen vinil alkohol) nadomestili z obnovljivim in biorazgradljivim virom sirotko, ki je stranski produkt pri izdelavi sira. Pretekle študije so pokazale, da naravni vir sirotka omogoča enako kisikovo pregrado kot sintetična EVOH pregrada. LCA in ogljični odtis pa sta pokazala manjši vpliv na okolje kot standardna struktura tube. Za tubo na bioosnovi nam je časnik Finance podelil nagrado za naj eko izdelek v preteklem letu.
V preteklem letu smo med prvimi v naši branži sledili zakonu o prepovedi uporabe Bisfenol A , ki je bil v Franciji in v nekaterih skandinavskih deželah sprejet v lanskem letu. Na področju celotne EU pa zakon prične veljati z l. 2015.
Debelejši laminat za izdelavo laminatnih tub smo zamenjali s tanjšim in pri tem zmanjšali odpadek, porabo surovin, težo izdelka in s tem transportne stroške.
Veliko novosti smo vpeljali tudi pri samem tisku. Uporabljamo nove tehnike.
2. Letos bomo nadaljevali z vsemi aktivnostmi iz preteklega leta. Eden izmed glavnih ciljev pa nam je tubo na bio osnovi še izboljšati in vanjo vključiti še več naravnih materialov. Pri izdelavi laminatnih tub bomo posodobili tehnologijo izdelave in povečali nabor dimenzij tub. Imamo vedno več povpraševanj po večjih premerih.
3. Za kupce je najpomembneje, da embalaža funkcionalno ustreza njihovim izdelkom, da ohrani izdelek. V zadnjem času strmo narašča zanimanje za embalažo, ki je okolju prijetna.
Nika Ratković Macuh, direktorica v Ecopack, d.o.o.
1. Dva nova izdelka – embalaža s črnim dnom (slika spodaj) iz PET in PS materiala ter embalaža za mini torte (Ø18 cm) iz OPS-a, ki smo ju razvili v preteklem letu, sta doprinesla k večji prodaji tako na domačem kakor tudi na zunanjem trgu. Hkrati sta povečala realne možnosti za uspešno prodajo v prihodnjih letih. Izdelek EP 53 s tesnilnim zapiranjem, ki je narejen iz dveh različnih materialov in ga je možno izdelati tudi v drugih barvah, je zagotovo produkt, s katerim smo zadeli v polno, saj se od obstoječih konkurenčnih izdelkov na trgu razlikuje na eni strani vizualno, na drugi pa kupca prepriča s svojo tehnološko dovršenostjo in vrhunskim designom.
2. V letu 2014 se bomo usmerili v aktivno iskanje strateškega partnerja za proizvodnjo in prodajo sorodne embalaže, vključujoč možen dogovor glede oblike povezave na področju prodaje ali proizvodnje znotraj EU oziroma bivše Jugoslavije. Na osnovi tržne analize bomo ocenili smotrnost morebitnih prihodnjih investicij v nadgradnjo obstoječih proizvodnih strojev oziroma v nakup novega stroja, s katerim bi povečali svojo konkurenčnost in možnost prodaje izdelkov za delikatesni program in tudi za ostale namene izven živilsko prehranske industrije.
3. Značilnosti naše embalaže, ki jih kupci najbolj cenijo: embalaža Ecopack je primerna za pakiranje vseh vrst živil, kar dokazujemo z ustreznimi analiznimi poročili; uničevanje embalaže Ecopack je za okolje neškodljivo; visoka trdota, transparentnost, površinski sijaj in kristalna čistost; področja uporabe od -40°C do +80°C; konkurenčne cene, tehnološka dovršenost in sodoben design.
Rupert Črnčec, vodja službe za razvoj izdelkov in storitev v Paloma, d.d:
1. Pri embalažnem materialu za robčke in serviete smo namesto biorientiranega PP začeli uporabljati PPCAST material. Nove izdelke smo opremili z »Easy open« oziroma s ponovljivim odpiranjem. Slabitev folije je na mestu odpiranja narejena s perforiranjem folije. Ker perforacija poteka v različnih smereh, smo z materialom PPCAST dosegli kontrolirano trganje folije. Uvedli smo kartonska stojala za serviete na prodajnih mestih.
Skupaj z dobavitelji smo si zastavili cilj zmanjšanje stroškov za kartonsko embalažo. Na osnovi teoretičnega izračuna smo izvajali testne preizkuse na reprezentativni embalaži. Iskali smo mejo nosilnosti kartona, pri katerem embalaža še opravi osnovno funkcijo – zavaruje izdelke pred zunanjimi vplivi ter zaščiti obliko zapakiranega izdelka. Spoznanja pri tem projektu bomo postopoma uvajali v proizvodnjo. Opaziti je tudi trend pri kartonski embalaži v smeri potiskanja, ki postaja marketinško sredstvo. Predvsem je to opazno za diskontne trgovine, kjer kartonska embalaža delno opravlja tudi vlogo skupinske embalaže in ne več samo transportne embalaže.
2. V letu 2014 načrtujemo, da bomo na trgu poenotili grafično podobo naših izdelkov. Prav tako se bomo še v prihodnje trudili pri stroškovnem optimiziranju embalažnega materiala. Pri posameznem izdelku bomo prav tako vključili kakšno manjšo spremembo v smeri boljše uporabnosti.
3. Osnovne lastnosti, kot so zaščita izdelka, uporabnost (odpiranje, zapiranje) morajo biti samoumevne in kakovostne. Značilnost, ki pridobiva na veljavi, je prijaznost do okolja (možnost recikliranja, ozaveščanje porabnikov o pravilnem ravnanju z embalažo po uporabi…). Embalaža mora biti všečna, prilagojena ciljni skupini in življenjskem stilu. Za proizvajalce izdelkov je zelo pomembno, da imamo tako oblikovano embalažo, da nas uporabniki v množici izdelkov opazijo.
Matic Ceglar, razvojni tehnolog za embalažo v Žito Skupina, d.d.:
1. V letu 2013 smo v Žitu poleg razvoja novih izdelkov in s tem kreiranja novih embalaž nadaljevali tudi s procesom združevanja in prenove določenih blagovnih znamk. Osvežitev designa smo pri določenih izdelkih povezali tudi s spremembo embalažnega materiala. Tako smo na primer Hrske, Zlate kroglice in jedilno čokolado pričeli pakirati v atraktivne matirane embalažne materiale, začimbe Maestro imajo sedaj štirislojno embalažo z zunanjim tiskom na papir.
Zaradi velikega števila izdelkov- posledično velikega števila embalažnih materialov je bilo v letu 2013 veliko aktivnosti namenjenih poenotenju materialov in šifer naročanja ter zmanjšanju količine embalaže. Med drugim smo poenotili in vpeljali novo folijo za strojno ovijanje palet, ki je tanjša, a kljub temu dovolj močna za dobro ovijanje palet. S tem bomo znižali stroške naročanja, zmanjšali odpad in posledično manj obremenjevali okolje.
2. Tudi v letu 2014 nadaljujemo z aktivnostmi za embalažo, ki je prijazna potrošniku in okolju. To pomeni, da se jo da reciklirati, da dobro zaščiti izdelek, da ima možnost ponovnega odpiranja/zapiranja. Tako bomo pričeli z novim spremenjenim načinom zlaganja rezin in pakiranja 500 g toasta v podaljšano vrečko s klipom (ščipalko). Novo pakiranje bo omogočalo lažje jemanje rezin iz paketa ter ponovno zapiranje in shranjevanje izdelka v hladilniku. Tudi na Sport Musli vrečkah 1kg bomo izboljšali pakiranje s sistemom ponovnega odpiranja in zapiranja in s tem omogočili ohranjanje svežine, arome in podaljšali obstojnost.
3. Za potrošnika je poleg izgleda embalaže, zaščite izdelka in praktičnosti uporabe na embalaži pomembna tudi deklaracija izdelka. V letu 2014 bomo izpeljali prilagajanje deklaracij novi uredbi EU 1169/2011 o zagotavljanju informacij o živilih potrošnikom, ki prinaša veliko novosti, dobrodošlih za potrošnika. Tako med drugim predpisuje minimalno velikost črk in s tem boljšo berljivost deklaracij ter dodatno označevanje alergenih sestavin, kar bo potrošnikom olajšalo odločitev za nakup in seznanjenost s sestavinami izdelka.
Poleg pregleda in popravkov deklaracij bomo veliko aktivnosti in pozornosti namenili tudi kodam in zahtevam po skladnosti EAN kod s standardom ISO 15416.