Položaj panoge | Jože Volfand |
 
V tem delu Evrope ima že več kot dvajset let strateški položaj mednarodna skupina Duropack, ki je leta 1992 naredila eno svojih najboljših potez z nakupom brestaniškega Tespacka. Bistvene spremembe je embalažni trg v Sloveniji doživel v zadnjih letih, še posebno potem, ko je Valkarton najprej združil več manjših proizvajalcev kartonske embalaže, nato pa ga je prevzelo Belišče. In aprila letos se je končno realiziral dolgoročni strateški načrt Duropacka – z združitvijo logaškega Valkartona in brestaniškega Duropacka-Tespacka je nastalo podjetje Duropack s sedežem v Logatcu. Spremembe, racionalizacije, nov razvojni zagon, več konkurenčnih prednosti. Majda Androjna, nova direktorica enovitega podjetja, sicer nosilka uspešno izvedene združitve in dolgoletna direktorica brestaniške firme, ene najboljših v skupini Duropack, je menedžerka visokih etičnih standardov v poslu in ve, kaj lahko doseže z izkušenim timom, ki ga vodi.
 

Kateri poslovni in razvojni razlogi so narekovali odločitev o združitvi Tespacka in Valkartona?
Poslovni razlog je za evropske trende razumljiv. Gre za večletno prizadevanje skupine Duropack, da združi slovenske proizvajalce valovitega kartona v enovito podjetje in tako postavi temelj za še kakovostnejše, učinkovitejše in uspešnejše delo na tem delu trga Evropske skupnosti. April 2013 je začetek novega združenega podjetja Duropack v Sloveniji.

Dolgoletna strategija skupine Duropack je znana – poslovati na trgih centralne in jugovzhodne Evrope. Za pridobivanje teh trgov se je največ časa in energije porabilo na trgu Hrvaške, kjer jim je leta 2010 končno uspelo pripojiti skupino Belišće, ki je bila od leta 2004 lastnica uspešnega slovenskega proizvajalca podjetja Valkarton. S pripojitvijo Belišća je Duropack postal lastnik obeh slovenskih proizvajalcev valovitega kartona. Leto dni je trajalo pogajanje s slovenskim Uradom za varstvo konkurence pod tedanjim vodstvom Janija Soršaka. Decembra 2010 je Urad izdal odločbo o odobritvi koncentracije. K odločitvi je vplivalo dejstvo, ki je uporabljeno v branži na celotnem evropskem prostoru, da je bila upoštevana koncentracija krogov s premerom 350 kilometrov in naš delež je bil manj kot 20-odstoten.

Združitev so zahtevale tržne razmere. Za kakšne poteze so se odločili lastniki?
Od začetka upada trgovanja leta 2008, ko zaznavamo zniževanje porabe in so se naročila zmanjšala na celotnem trgu delovanja skupine, je bil eden prvih ukrepov zaprtje obrata na Dunaju in selitev proizvodnih količin v Gradec. Naslednji korak je bil načrtovan za Slovenijo. Podroben pregled strokovnjakov iz skupine in priznanih mednarodnih svetovalcev je lastnikom pokazal, da obstaja ena sama pot za dolgoročen obstoj in razvoj uspešne branže. Ta pot je bila združitev obeh podjetij v eno novo podjetje z enim vodstvom, enotno prodajno skupino, skupnimi financami in dvema proizvodnima enotama. Celo leto 2012 od januarja do decembra je potekala izvedba projekta. Mislim na podrobne analize vsakega oddelka, natančneje vsakega delovnega mesta. Do konca leta smo z uporabo izključno mehkih konceptov z zaposlenimi uresničili primerne razmere za zagotavljanje količin na ciljnem trgu. V prvem kvartalu leta 2013 smo že uresničili postavljene cilje. Vzpostavili smo novo organizacijsko shemo, oddelke, organigram in ljudi.

In zgodovinski datum?
Zgodilo se je 17. aprila 2013. To je uradna ukinitev obeh poslovnih subjektov Duropack-Tespack, d. o. o., in Valkarton, d. o. o. Tega dne sta se oba združila v novo podjetje Duropack, d. o. o., s sedežem na Tržaški 1 v Logatcu in s poslovnima enotama v Brestanici in Logatcu. V projektu združevanja so se odprodali poslovni deleži v tovarni embalaže v Mariboru, Kartonalu v Novem mestu, v MSK-ju in Kopru. Pri vseh prejšnjih satelitih podjetja Valkarton je Duropack odprodal lastniške deleže in postavil na samostojno pot podjetje Valkarton Rakek. Rezultat projekta združevanja sta bili dve enakovredni poslovni enoti, očiščeni in pripravljeni za svojo glavno dejavnost in z osnovnim namenom – zagotoviti večjo varnost kupcem. Lokaciji sta med seboj oddaljeni manj kot 150 kilometrov. S sestrskim podjetjem Kalsdorf pri Gradcu sestavljamo zdaj trikotnik varnosti dobav. To pomeni, da pri najhujših mogočih prekinitvah proizvodnje zagotavljamo zanesljivo izpolnitev vsakega naročila in posla.

Izpolnitev naročil je ena zgodba. In kaj bo vaša dodana vrednost ali konkurenčna prednost?
Več jih je. Slovenski prostor, katerega večino oskrbujemo, se je v letih zaostrenih razmer razdelil v dva dela. Prvi je ta, ki v svojem programu preživetja išče najmanj, najpreprostejšo, najcenejšo embalažo – zaščito za svoje proizvode. Drugi, manjši del, pa gradi na dodani vrednosti in prepoznavnosti svojih proizvodov, ki jih pošiljajo na zahtevne evropske in svetovne trge. To so tisti, ki so odprti za nove ustvarjalne ideje in iščejo embalažo z visoko dodano vrednostjo. Ker je kritična masa slovenskega trga za tovrstne potrebe tako nizka, se rešitev za njihovo oskrbo ponuja v trikotniku varnih dobav Duropacka Kalsdorf pri Gradcu, Logatec, Brestanica. Sestrsko podjetje Kalsdorf pri Gradcu ima proste kapacitete na strojih za izdelavo zahtevne embalaže. Vzpostavili smo projekt Cross border selling. Zdaj že poslujemo in slovenski trg oskrbujemo z zahtevnejšimi izdelki. Verjamemo v naslednji korak, ko bo slovenski trg toliko evropsko usmerjen, da bo investicija v Sloveniji tudi realizirana. Skupaj postavljamo na trg nove ideje, nove rešitve in tako seznanjamo trg z usmeritvami, novostmi in novimi smernicami v embaliranju.

Omenjate značilnosti ali posebnosti slovenskega trga. Katere spremembe na trgu kartona in embalažne industrije so najočitnejše v zadnjem času na trgu EU?
Trendi so različni in diverzificirani po branžah kupcev. Pomembno je navesti vsesplošen trend, ki ga je zastavila ekološka ozaveščenost, to je znižati ogljični odtis. Vse več se poudarja iskanje danih rešitev za stik z živili za enkratno uporabo, po drugi strani pa iskanje rešitev trajnostne embalaže, vse do pohištva in papirjev z vgrajenimi vodoodpornimi sloji (paraten). Znano je, da se morajo stiropor kot polnilo in zaščita in še nekateri plastični materiali v naslednjem časovnem obdobju popolnoma odstraniti s trga in velike možnosti ponuja valoviti karton. Prisotni so novi projekti, realizirane kartonske palete, posebna embalaža palbox, kaže se trend embalaže take away. Zaznati je minimalizem – manj je več – in ekousmerjenost v preprosto okolju prijazno embalažo, trendi retroembalaže in seveda, na drugi strani, interaktivne razkošne embalaže s potiskanimi kodami, visokim sijajem, lakom ter transportno-prodajni prikazovalniki. To je embalaža s sporočilnostjo.

Vendar se tudi pri vas srečujete z vprašanjem, kako optimirati proizvodni program glede na vse več zahtev po zelenih proizvodih, pri čemer je valoviti karton hvaležen material?
Zagotovo. Slovensko podjetje in celotna skupina Duropack vzpostavljata visoke standarde okoljske odgovornosti. Že sama po sebi je embalaža iz valovitega kartona do 90 odstotkov narejena iz recikliranih materialov. Sistem zbiranja odpadnega papirja in kartona je namreč organiziran, papir in karton se po uporabi vračata kot surovina v papirnice. Pot vračanja in kroženja v tem ciklusu je velikokrat ponovljiva, če se natančno obvladuje tehnologija obdelave. S tega stališča ima valoviti karton sam po sebi veliko prednost pred preostalimi materiali. V procesu predelave in izdelave valovitega kartona se uporabljajo lepila – naravni škrobi – ki se jim doda le nekaj preprostih stabilizatorjev. V tehnologiji predelave se potrebna voda vrača na čistilno napravo, kjer se očistijo trdni in barvni delci, in se ponovno uporabi za pripravo lepila. Radi se pohvalimo, da imamo v podjetju kar najmanj kemikalij in nekaj olj za mazanje, kar pomeni, da imamo kot predelovalci okolju najprijaznejši okoljski odtis in tako spadamo med nosilce zelenega odnosa do materialov, proizvodov in predvsem do potrošnikov …

Kaj obsegu proizvodnje in razvoju lahko da enovito podjetje?
Projekt združitve obeh slovenskih proizvajalcev valovitega kartona v eno enovito podjetje je bil pripravljen za 100 milijonov kvadratnih metrov proizvodnje, okoli 50 milijonov evrov realizacije in z 280 zaposlenimi. Vse močneje je v skupini prisotno čezmejno povezovanje pri oskrbi, tako da prej navedeni trikotnik pomeni varnost za trg in podjetje. Ker ponovno dodatno upadajo količine na slovenskem trgu, se povezujemo v skupine z avstrijskim in madžarskim trgom tako, da zagotavljamo relativno visoko produktivnost zaposlenih in dober poslovni rezultat tudi v teh skromnih časih. Podjetje ima enovit informacijski sitem, ki povezuje obrate v skupini in omogoča medsebojno primerjavo in izmenjavo podatkov in s tem spodbuja notranjo konkurenčnost in transparentnost poslovanja.

Za vaše podjetje v Brestanici je znano, da ste bili po rezultatih že zdaj na vrhu v skupini.
To je res. Smo dolgoletni člani skupine in ponosni smo, da smo v vseh teh letih vzponov in padcev do zdaj na eni lokaciji v Brestanici vsako leto, bogato ali sušno, znali prilagoditi stroške in realizirati lastniku pričakovan rezultat. Vedno enako. Strokovni menedžment je korektno nagrajen in odgovorno vodi procese. Še več, smo medsebojno povezani in zares delujemo v timu. To je način življenja in vodenja tega podjetja. Znamo trdo delati, stopiti skupaj, podpreti drug drugega, si pomagati in na koncu tudi proslaviti, ko dosežemo rezultate. Če se ozremo v preteklost, je pravzaprav preprosto. Vsako leto imamo ob trših tržnih kondicijah bolj izostren fokus. Vzpostavljamo red in disciplino v oddelkih, delamo premišljeno in ustvarjamo z manj stresa boljše rezultate. Slovenija je majhen evropski trg in naša 20-letna prisotnost Duropacka v Sloveniji je v primerjavah že dokazala , da je tovarna v Brestanici realizirala daleč najmanjše serije oziroma največ delovnih naročil za enako realizacijo. Prav tu se je tovarna v Brestanici izkazala. Dosega namreč evropsko produktivnost in je stroškovno učinkovita. Pohvalila bi rezultate v zadnjih mesecih, ko smo med drugim dosegli v mesecu marcu tudi že na lokaciji v Logatcu največjo hitrost na stroju za proizvodnjo valovitega kartona v skupini.

Po novem boste razpeti na dveh lokacijah, zagotovo pa ste že opredelili, katere sinergije bodo prednostne.
Obe proizvodni lokaciji se medsebojno dopolnjujeva, vodilo pri prerazporeditvi lokacije oskrbe odjemalcev je bil stroškovni vidik, v njem pa veliko pomeni logistika. Pri stiku s stranko smo želeli v glavnem ohraniti znano osebo za stike. Dolgoletna poslovna, partnerska sodelovanja smo želeli poglobiti in zares zgraditi dolgoročna partnerstva, razviti razvojno dobaviteljstvo. Na lokaciji, kjer so razvojniki in ki je opremljena s sodobno opremo za izdelavo vzorcev, imamo tako imenovani razvojni center, ki je povezan z razvojnimi centri vseh sestrskih podjetij. Medsebojno si izmenjujemo nove kreativne rešitve oziroma predstavljamo NOTRANJO KREATIVNO INTEGRACIJO. In prav po tem smo prepoznavni. Glejmo širše. Duropack v Evropi pomeni nišnega proizvajalca, proizvajalca izdelkov z višjo dodano vrednostjo, proizvajalca, ki ponuja kreativne rešitve. Zato imamo vsak svoj razvojni oddelek, oddelki so prek intraneta povezani in v vsaki tovarni z rešitvami predstavljajo skupino kot celoto. V razvojnem dobaviteljstvu smo v zahtevnih časih sprememb našli potencial, ko navežemo stike z razvojnimi oddelki odjemalcev in skupaj snujemo prvo – razvojno – embalažo za novi izdelek. Mesečno realiziramo v poprečju med 6 in 7 odstotkov povsem novih izdelkov, cilj pa je 10 odstotkov. Še veliko več novih idej pa samo oblikujemo. Nove kreacije pošljemo na trg, na koncu pa jih izdelajo naši manjši konkurenti, ki so cenovno ugodnejši, saj nimajo svojih razvojnih oddelkov. Upam, da bo prišel čas, ko bomo tako pogosto uporabljeno besedno zvezo »partnerski odnos« pravilno dojeli, ko bomo razumeli, kje ustvarjamo dodano vrednost in kje jo potrošimo. Da bomo razumeli, kako novi izdelki sploh nastajajo. Ločiti je treba podjetja z razvojnimi oddelki, saj so tam zaposleni ljudje, ki izdelke razvijajo, ne kopirajo. Verjamem, da prihajajo novi časi, novi gospodarski zagoni in da bo poštenost v poslovnem odnosu postala vrednota, ne le beseda.

Ali so kupci občutili, da se na trgu kartona v Sloveniji dogajajo tektonski premiki?
Malo. Zadnja leta še močneje kot kdaj koli zaznavamo zahtevo trga po popolnoma brezhibnih izdelkih in po … servisu. V teh mesecih operativnega združevanja in istočasno poenotenja informacijskega sistema na lokaciji Logatec se je seveda zgodilo nekaj odstopanj, ki so jih naši kupci občutili, predvsem ukinitev servisa, ki so ga navajeni od Duropacka oz. Valkartona. Zato izrabljamo to priložnost in poudarjamo zahtevnost korakov in zahtevnost projekta, ki je uvedel spremembo na vsakem delovnem mestu in v vsakem procesu v podjetju kot celoti. Vsi vemo, da ljudje delamo posel in da smo zaposleni tisti, ki moramo sprejeti spremembo, se ji prilagoditi in jo sprejeti za svojo. Šele takrat stres popusti in smo razbremenjeni. »Change« dejansko pomeni spremembo v vsakem posamezniku, ki je ostal član novega podjetja. Vsak od nas je moral narediti ta korak in se spremeniti v odnosu do novega reda, novih kriterijev in vzpostaviti ter sprejeti nove vrednote podjetja.

Kakšne načrte imajo lastniki? Mislim na Valkartonov obrat v Rakeku, ki ni v enovitem podjetju.
Smisel – poslanstvo in vizijo najdejo podjetja šele pri strateških lastnikih. Tudi skupina Duropack je v procesu, ko je od strateškega lastnika v zaostrenih časih prešla v lastništvo fondov. Zdaj pa se ponovno iščejo strateški lastniki, saj imajo drugačno strategijo do svojih kupcev in izdelkov kot finančni. Trg je brezmejen in deluje na vseh mogočih ravneh, velja načelo ponudbe in povpraševanja, tudi podjetja so na neki ravni tržni predmet. Strategija lastnika bo odločila o prihodnosti tega podjetja.