Kovinska embalaža | | Lucija Gornjak | |
Pločevinke za pijače so vse bolj priljubljena izbira za tiste, ki polnijo embalažo, še bolj pa za potrošnike. V letih 2011 in 2012 je evropski trg povečal rast prodaje pločevink zlasti za brezalkoholne pijače in pivo. Potrošnikom pločevinka daje pridih trendovske embalaže, ki pijačo ohranja svežo in hladno. Poleg tega, da so pločevinke najbolj recikliran material, je njihova bistvena prednost priročnost ter neomejena možnost oblik in grafik, s katerimi se dosega največji vizualni učinek pri promociji blagovnih znamk. Zadnje letno poročilo BCME (European Can Market Report) poroča o nekaterih evropskih trendih, delovanju trga, vedenju potrošnikov in stopnji recikliranja kovinske embalaže. | |
Gonilna sila rasti trga pločevink so proizvajalci in potrošniki. Polnilci vse pogosteje uporabljajo pločevinke predvsem zaradi svojih promocijskih in logističnih prednosti (preprosto skladiščenje in prevažanje), kupci pa so vse bolj pozorni tudi na okoljske koristi, ki jih prinaša visoka stopnja recikliranja pločevink in njihove ponovne uporabe. Pločevinka je edina vrsta embalaže, ki izdelek popolnoma ščiti pred mehanskimi vplivi in svetlobo, ne prepušča vode, plinov in pare ter je odporna proti mikroorganizmom. Če je pločevinka neprodušno zaprta, podaljšuje rok trajanja izdelka in omogoča ohranjanje vitaminov in hranilnih snovi brez konzervansov. Ker se okoli 30 % vse hrane pokvari zaradi neustrezne embalaže, bi moral biti razvoj učinkovitejših tehnologij recikliranja aluminija prednostna naloga vseh evropskih in svetovnih vlad.
Evropski trg pločevink močan tudi v krizi
Evropski trg pločevink je leta 2011 za 5 % povečal količino pošiljk in v primerjavi z letom 2010 z brezalkoholnimi pijačami napolnil za skoraj 7 % več pločevink. Prodaja pijač v pločevinkah kljub gospodarski negotovosti še vedno raste in zadnje raziskave kažejo, da je leta 2012 bilo v Evropi proizvedenih že več kot 59 milijard pločevink za brezalkoholne pijače in pivo, kar pomeni 3,7-odstotno rast v primerjavi z letom 2011 oziroma milijardo dodatno proizvedenih pločevink. Rast pločevink je najočitnejša v državah vzhodne Evrope – v Avstriji in na Nizozemskem je količina pošiljk brezalkoholnih pijač v pločevinkah narasla s 15 % na 20 %, tako rast pa zaznavajo skoraj vse evropske države, tudi Velika Britanija, kjer je največji in najbolj zrel evropski trg in kjer se je količina teh pločevink povečala za več kot 6 %. V Avstriji, Švici, na Nizozemskem, Poljskem in Madžarskem pa napovedujejo tudi povečano rast trga energijskih pijač v pločevinkah, kar je prav tako pomemben dejavnik rasti celotnega evropskega trga pločevink. Naraščajočo krivuljo rasti (približno 4-odstotno letno rast) ohranja tudi trg piva v pločevinkah, ki največjo rast dosega na balkanskem trgu (20 %), na Češkem in na Madžarskem (10 %).
Eden izmed vodilnih evropskih proizvajalcev pločevink Ball Packaging Europe je napovedal, da bo v tem letu (samo v srbski tovarni) izdelal 1,5 milijarde pločevink ter da bo začel izvažati tudi v Libijo. Od skupno 1,3 milijarde pločevink, kolikor so jih izdelali leta 2012, jih je bilo 85 odstotkov namenjenih za izvoz, ki se je v primerjavi z letom 2011 povečal za približno 40 odstotkov.
»Lansko leto je bilo prvo, ko smo izdelali več kot milijardo pločevink, leta 2013 pa zahvaljujoč novim trgom pričakujemo še nadaljnjo rast proizvodnje,” je izjavil direktor beograjske tovarne David Banjai.
Poročilo BCME še navaja, da je bila rast proizvodnje pločevink za pijače v prvem četrtletju leta 2012 povezana z dodatno proizvodnjo v okviru priprav na evropsko nogometno prvenstvo in poletne olimpijske igre. Pločevinke brezalkoholnih pijač in piva sicer presegajo druge vrste embalaže in svoj tržni delež v večini evropskih držav še povečujejo.
Premik k alternativnim vrstam pijač v pločevinkah
Na sektor pijač pomembno vplivajo tudi globalni trendi potrošnje zdravju prijaznih izdelkov. Tržne raziskave podjetja Euromonitor International so pokazale padec potrošnje gaziranih pijač ob hkratnem povečanju potrošnje alternativnih pijač – raziskava do leta 2015 napoveduje 15- do 18-odstotno rast potrošnje negaziranih pijač, ki jih tradicionalno ne povezujemo s pločevinkami (čaj, kava, vino, sadni in zelenjavni sokovi, voda, koktajli, nekateri mlečni napitki idr.). Ta podatek je lahko koristen za nekatere lastnike blagovnih znamk, ki že razmišljajo o razvoju alternativnih vrst embalaže za svoje izdelke. Nestlé in Unilever sta za svoji blagovni znamki Nestea in Lipton Ice Tea že dala na trg ledeni čaj v pločevinkah, Arla Foods pa za danski trg proizvaja čokoladno mleko v 0,33-litrskih pločevinkah, ki jih izvaža na trge severne Nemčije, Norveške in Islandije. Zanimiv primer so tudi kavni pripravki Illy, polnjeni v tanke 200-mililitrske pločevinke. Poznavalci tržnih blagovnih znamk pravijo, da je na vseh trgih število regionalnih in manjših blagovnih znamk v kategoriji ledenih čajev precej nestabilno, saj je trg zelo fragmentiran. Pri manjših tržnih znamkah, kjer ima ključno prodajno vlogo predvsem embalaža, so zato zelo učinkovite novosti ali razvoj drugačnih, neobičajnih embalažnih rešitev, ki izdelek naredijo prepoznavnejši in bolj izstopajoč. S svojimi inovativnimi oblikami, različnimi velikostmi in razširjeno ponudbo pijač so pločevinke ključen člen v embalažni industriji.
Manj materiala, energije in stroškov
Znano je, da je tri četrtine pločevink narejenih iz aluminija, četrtina pa iz jeklene pločevine. Pri proizvodnji pločevink je pomemben evropski trend, da proizvajalci drastično zmanjšujejo količino aluminija in jekla. V zadnjem desetletju so porabo aluminija zmanjšali za približno 10 %, kar pomeni okoli 20.000 ton aluminija v zadnjih dveh letih (50-mililitrska aluminijasta pločevinka danes tehta okoli 16 gramov, pločevinke iz jekla pa okoli 30 gramov). To hkrati pomeni tudi nižje transportne stroške in manjše količine emisij CO2.
Pivovarno Laško s pločevinkami oskrbujejo trije vodilni evropski proizvajalci kovinske embalaže – Rexam Avstrija, Ball Packaging Europe Beograd in poljski Can-Pack S.A. Podjetje Eta, d. d., pa za konzerviranje živil uporablja pretežno pločevinke ameriškega multinacionalnega proizvajalca Silgan Holdings, ki je prek podjetja Saturnus Vogel & Noot postal lastnik nekdanjega največjega slovenskega proizvajalca kovinske embalaže Saturnus Embalaža. Silgan ima del svoje proizvodnje tudi v Ljubljani, pod okriljem tega koncerna pa je sicer 83 podjetij v Severni in Južni Ameriki, Evropi in Aziji, med največjimi strankami pa so med drugim tudi L’oreal, Kraft Foods, Johnson & Johnson, Heinz Group, Nestle, PepsiCo, Coca-Cola, Procter & Gamble in Unilever.
Podjetjema Ball Packaging Europe in Rexam PLC smo postavili sledeča vprašanja:
1. Kakšni so razvojni trendi kovinske embalažne industrije?
2. Lahko potrdite podatke zadnjih raziskav, ki kažejo, da kljub krizi evropski trg pločevink raste in da je kovinska embalaža vse bolj priljubljena?
3. Kako zadovoljujete potrebe vse zahtevnejših potrošnikov? Kakšne inovacije razvijate?
4. Koliko je na trgu aluminijastih pločevink in koliko pločevink iz jekla? Imata ti dve kovini podobne lastnosti?
Sylvia Blömker, vodja odnosov z javnostmi, Ball Packaging Europe:
1. Pri naših kupcih po vsem svetu smo opazili večji interes za embalažo nestandardnih velikosti. Podjetje Ball zagotavlja največji portfelj pločevink v Severni Ameriki, kjer ponuja 20 različnih velikosti in tudi posebne embalaže Alumi-Tek® za različne trgeizdelkov, kot so kava, sokovi, energijske pijače, čaji, vode, gazirane brezalkoholne pijače, vino in pivo. Tudi v Evropi Ball ponuja zelo raznolike embalaže in proizvaja 13 različnih velikosti pločevink. Nove, različne vrste embalažnih velikosti pritegnejo pozornost potrošnika in pomagajo našim strankam repozicionirati svoje blagovne znamke.
2. Popolnoma se strinjamo, da so pločevinke vedno bolj priljubljene, še zlasti med mlajšimi potrošniki. Kljub vsesplošni krizi zadnji podatki kažejo povečanje števila pločevink za pijače v Evropi, kar potrjuje dejstvo, da so s svojo odpornostjo pločevinke močan člen na večini evropskih in svetovnih trgov. Pločevinke so zaradi preprostega postopka polnjenja, logističnih prednosti (odpornost, trdnost, prostorninska učinkovitost idr.) in neskončnih možnosti za recikliranje zelo priljubljena embalažna izbira zlasti za polnjenje piva, brezalkoholnih pijač in energetskih napitkov. Stalne izboljšave pri recikliranju v Evropi potrjujejo, da so se potrošniki pozitivno odzvali na industrijske programe, ki spodbujajo kulturo recikliranja.
3. Z naraščajočo diferenciacijo življenjskega sloga in želja potrošnikov velja pločevinka za pijače kot zelo fleksibilna, saj se lahko prilagodi vsaki blagovni znamki in njeni ciljni skupini potrošnikov. S strateškega vidika želimo z izdelki prodreti na nove, hitrorastoče tržne segmente, zato so inovacije, ki jih razvijamo v lastnem Tehničnem centru (raziskave in razvoj za pločevinke pijač v Nemčiji), v tem času zelo pomembne. Naši razvojni in raziskovalni projekti za nadaljnje prilagajanje oblik pločevink so razdeljeni na tri področja: razvoj različnih (novih) velikosti pločevink, razvoj grafičnih (dekorativnih) elementov in razvoj različnih načinov zatesnitve (zapiranja) in odpiranje pločevink. Poudarjamo zlasti razvoj novih, bolj praktičnih in varnih načinov odpiranja pločevink, ki potrošnikom velikokrat predstavljajo težavo. Razvijamo tudi edinstvene embalažne rešitve, kot je npr. napredna tehnologija tiskanja posebnih nalepk za pločevinke vina z zaščiteno kakovostjo.
4. Na trgu je približno 70 % aluminijastih pločevink in 30 % pločevink iz jekla. Ball Packaging Europe je vselej ponujal obe vrsti pločevink in zagotavljali jih bomo tudi v prihodnje. Kovini imata sicer podobne prednosti (dobra zaščita izdelka pred vdorom svetlobe in kisika, odpornost idr.) in omogočata popolno recikliranje, ne da bi se pri tem izgubila kakovost, kar pomeni, da se lahko reciklirana kovina vedno znova uporabi za izdelavo novih pločevink ali drugih visokokakovostnih izdelkov.
Mark Bunker, vodja komunikacij za evropski trg pijač v pločevinkah, Rexam Beverage Can
1. Gotovo je eden izmed pomembnih trendov rast trga energijskih pijač v pločevinkah, kjer je Rexam v dobrem položaju. Drugo področje razvoja je inovativno pakiranje pijač, ki od leta 2011 beleži hitro rast prodaje, zlasti na nemškem trgu. Blagovne znamke v tem sektorju pospešeno vlagajo v neobičajne, kreativne oblike pakiranja in opazili smo veliko zanimanje za naše inovativne aluminijaste steklenice FUSION, ki so zelo lahke, imajo prefinjen “premium” videz in omogočajo promocijo blagovnih znamk najvišjega razreda.
2. Kljub gospodarski negotovosti v Evropi je bil v zadnjem času razvoj pločevink močan, panoga pa dovolj močna, da še vedno raste in povečuje svoj tržni delež. Pločevinke so za proizvajalce pijač in potrošnike priljubljene predvsem zaradi svoje uporabnosti, vendar pa je opaziti, da se sodobni potrošniki (vseh generacij) vedno bolj zavedajo tudi okoljskega odtisa izdelkov in njihove trajnosti, kar igra pomembno vlogo pri njihovi nakupni odločitvi. Aluminijasto pločevinko je namreč le v nekaj tednih mogoče reciklirati v novo, brez izgube kakovosti. To pomeni, da so pločevinke del neprekinjene zanke ponovne uporabe materiala ne le za proizvodnjo nove embalaže, ampak so lahko sčasoma tudi del npr. kakšne zgradbe ali letala.
Ker so se stroški surovin za proizvodnjo kovinske embalaže v zadnjem času precej povečali, ima Rexam kar nekaj močnih iniciativ in ukrepov na področju vitke proizvodnje, recikliranja in varčevanja z energijo, ki pomagajo odpraviti te naraščajoče stroške po vsej naši evropski dobavni verigi. Z uporabo najboljših praks na področju upravljanja zračnega kompresorja, sistemov razsvetljave in senzorjev gibanja ter z uporabo prilagodljivih elektromotorjev smo bistveno zmanjšali porabo energije.
3. Potrošniki vse bolj zahtevajo “ustrezne velikosti pločevink”, kar širi portfelj posameznih blagovnih znamk. Rexam Beverage Can zato ponuja širok razpon velikosti embalaž – leta 2012 nas je po uspešnem lansiranju litrske pločevinke (King Can) na ruskem trgu povpraševanje po vmesni velikosti embalaže vodilo do tega, da smo kot prvi v Evropi lansirali 750 ml pločevinko. Pomembno je, da na naših natrpanih prodajnih policah ti dve neobičajni velikosti aluminijaste embalaže močno izstopata; z grafično dovršenostjo in nenavadnim dizajnom izstopa predvsem steklenica FUSION.
Opažamo tudi večje povpraševanje po naših posebnih oblogah za pločevinke (mat ali sijaj obloga, obloga z reliefnim učinkom, svetleča v temi idr.). Široka paleta možnosti lastnikom blagovnih znamk omogoča ustvarjanje interaktivnega občutka do njihovih embalaž. Ena izmed inovacij na tem področju je tudi termokromno črnilo, ki potrošniku omogoča optimalno temperaturo pijače za pitje. Razvoj tovrstnih interaktivnih oblikovalskih elementov povečuje zvestobo blagovnim znamkam.
Zanimivo je, kako nove tehnologije spreminjajo načine interakcije kupcev z blagovnimi znamkami med postopkom nakupa – tradicionalna ločnica med online in offline predstavitvijo izdelka je zaradi pojava digitalnih embalažnih tehnologij vse bolj zabrisana, zato nadaljujemo z razvojem QR kod in drugih tehnologij, ki spodbujajo dinamičnost in interaktivnost potrošniške izkušnje.
4. Aluminijaste pločevinke so za pijače vsestranska rešitev, zato so priljubljena oblika embalaže zlasti za proizvajalce pijač. Čeprav se v nekaterih evropskih državah uporabljata oba materiala, je aluminij še vedno najbolj priljubljen material za proizvodnjo pločevink.
Slovenski proizvajalec aluminijastih tub Lajovic Tuba embalaža, d. o. o., je odgovoril na vprašanja o tehnoloških in okoljskih vidikih proizvodnje kovinske embalaže v Sloveniji:
1. Katere so bistvene značilnosti razvoja in proizvodnje kovinske embalaže?
2. So v Sloveniji zadostne količine materiala za kovinsko embalažo (bela pločevina, aluminij idr.) ali morate večino tovrstnega embalažnega materiala uvažati?
3. So kakšne posebne zahteve glede uporabljenih materialov (tehnološki in okoljski vidik)?
4. Drži trditev, da se v zadnjem času zaradi višje cene aluminija kot surovine na trgu pojavlja vse več železnih pločevink oz. pločevink iz jekla?
Janez Perčič, direktor Lajovic Tuba embalaža, d. o. o.
1. Težko ocenjujemo, kakšen je trend pri proizvodnji kovinske embalaže, verjetno pa sledi trendu proizvodnje tub, kjer je zaznati rahlo povečanje povpraševanja. Če se omejimo samo na aluminijaste tube, potreba na svetovnih trgih ne raste, prej nasprotno – pričakuje se povečanje povpraševanja po laminatnih in plastičnih tubah. Treba je povedati še, da aluminijaste tube predstavljajo 41 % potreb, laminatne in plastične pa 29 % potreb po tovrstni embalaži.
2. V Sloveniji in tudi nasploh v Evropi so zadostne količine materiala, potrebnega za proizvodnjo embalaže. Vse potrebne količine aluminija kupujemo samo v Sloveniji.
3. Za proizvodnjo aluminijastih tub uporabljamo čisti aluminij, za proizvodnjo aluminijaste tube pa je potrebno še kaj več kot samo aluminij, saj je treba upoštevati tudi vsebino, ki jo zapakiramo v tako embalažo. Gre za zaščito vsebine in porabnika, zato je izbira materialov še kako pomembna: 43 % proizvedenih tub se uporabi za kozmetične izdelke, 22 % za potrebe zobnih past, 22 % za farmacijo, 9 % pa za prehrambne izdelke.
4. Tega podatka nismo zasledili, opažamo pa, da obstaja povezava med prodajno ceno končnega proizvoda in cenovnega deleža embalaže v proizvodu. Drži, da se aluminijasta embalaža uporablja v proizvodih višjega cenovnega razreda, ne opažamo pa prehajanj z aluminijaste na kovinsko embalažo.
»V embalažni industriji se porabi več kot 20 % proizvedenega aluminija in ta številka vztrajno narašča. Prav zaradi izjemnih preoblikovalnih možnosti, odličnih lastnosti glede življenjske dobe in možnosti neprestanega recikliranja je aluminij dobil predznak kovine prihodnosti,« je povedal Marko Drobnič, predsednik uprave podjetja Talum, d. d. Na vprašanje, kakšen je trenutni položaj industrije aluminija, pa odgovarja: »Celotna industrija aluminija se v zadnjih letih srečuje z izrazito zaostrenimi gospodarskimi razmerami. Upad borznih cen aluminija na eni strani in nesorazmerna rast cene električne energije na drugi narekujeta izzive, s katerimi se danes srečuje celotna evropska primarna industrija aluminija. Povpraševanje po aluminiju narašča, razmere za proizvodnjo aluminija pa so vsako leto težje. Talum izvozi več kot 80 % svojih proizvodov, kar ga uvršča na visoko mesto med slovenskimi izvozniki. Leta 2012 smo ustvarili več kot 128 tisoč ton blagovne proizvodnje proizvodov iz aluminija, kar je za 11 % več kot leta 2011. Kljub povečanemu obsegu prodaje pa smo zaradi nekonkurenčnih razmer pri oskrbi Taluma z električno energijo poslovno leto 2012 končali z negativnim čistim poslovnim izidom v absolutni vrednosti 13 milijonov EUR.
Viri:
http://www.packagingeurope.com/Magazine/index.html
European Can Market Report 2011 (http://www.bcme.org/)