Terciarna embalaža in logistika | | Nina Semolič | |
Logistična in embalažna industrija tesno sodelujeta, občasno se tudi prepletata. Embalaža je sestavni del vsakega logističnega sistema in učinkovitost zahteva sodelovanje. »Opazili smo stalno povečevanje zahtev, kar zadeva embalažo na trgu,« je izjavil dr. Cristoph Beumer, predsednik nadzorne skupine sveta direktorjev skupine Beumer Group. »Dobra transportna embalaža zavaruje izdelek pred umazanijo, vodo in ostalimi nevarnostmi transporta. Individualne proizvode spremeni v logistične, primernejše za transport. To je edini način, da sta transport in hramba sploh mogoča. Embalaža da izdelkom primerno, samostoječo obliko, odporno proti zdrsom. To omogoča učinkovito hrambo in varnejši transport. Embalaža lahko tudi poenostavi logistični proces.« | |
Poleg standardnih zahtev po boljši kakovosti in zmogljivosti se trg terciarne embalaže osredotoča na okoljske zahteve: lažji material, zmanjšano porabo materiala in prihranek prostora. Strokovna razprava s poslovnimi poudarki je osredotočena predvsem na uporabo materiala (papir oz. karton ali plastika in plastika ali les), vendar pa se vsi proizvajalci strinjajo, da trendi stremijo k lažji embalaži, ki omogoča optimalnejšo hrambo in je do okolja prijaznejša.
»Embalaža omogoča lažje ravnanje z izdelki,« poudarja Christoph Beumer. »Na primer, s primernim pakiranjem omogočimo viličarju lažje ravnanje s paletami. Zelo priporočljiva je transparentnost embalaže, da ostanejo kode in slike vidne. To ni pomembno le za promocijski učinek, ampak tako zahteva tudi logističen proces. Izrednega pomena je, da so črtne kode na dobrinah ali paletah dobro vidne, tako se jih lahko skenira hitro in brez napak.«
Pametni telefoni za identifikacijo
Nobena novost ni, da v industriji zelo rastejo zahteve po fleksibilnosti. Trend so manjše enote in individualizacija. Učinkovitost velikih pakiranj usiha, individualna pakiranja za ponovno uporabo, kot so steklenice, predstavljajo dodatne izzive. Avtomatizacija, zlasti v maloprodaji hrane, postaja vse bolj razširjena, s čimer se višajo zahteve po embalaži na področju zmogljivosti in stabilnosti.
Zaradi povečanih zmogljivosti spletnega in mobilnega poslovanja so tudi povečane zahteve po produktni embalaži, saj se povečuje število poslanih izdelkov, kar obremenjuje transportne mreže. Sodobne komunikacijske tehnologije so bistveno spremenile upravljanje dobavne verige. Pametne telefone se vedno bolj uporablja za identifikacijo, štetje in presojanje sistemov recikliranja.
Podjetja vedo, da embalaža ne prenaša le vsebine, ampak tudi informacije. Zabojniki in nosilci tovora postajajo inteligentni.
Optimizacija dobavne verige
Optimalen menedžment dobavne verige je zelo pomemben za delovanje sistema. »Novi pristopi za boljšo sledljivost nosilcev tovora omogočajo transparenten in učinkovit menedžment zalog. Zelo se povečuje tudi uporaba alternativnih, lažjih materialov, kot so na primer plastični kompoziti. Embalaža je bistveno bolj integrirana v logistično verigo, zahvaljujoč uporabi IT-sistemov,« je prepričan Volker Lange, vodja embalaže in logistike pri podjetju IML Fraunhofer.
Za upravljanje skladišč pa so postali nepogrešljivi učinkoviti sistemi za zanesljiv nadzor procesov. Takšen sistem omogoča optimalen nadzor in koordinacijo celotnega pakirnega procesa, skladišča in priprave izdelkov za odpremo. Nadzor toka materiala, menedžment skladišča in napredni poslovni informacijski sistem so integrirani. Vse informacije pakirne linije, označevanja, hrambe in odpreme so shranjene skupaj. To zagotavlja celostno in kontinuitetno transparentnost vseh izdelkov in pripadajočih procesov. Sistem dodeli palete na pravilno mesto za shranjevanje, nadzoruje pa tudi viličarje. Sistem tako nadzira shranjevanje, iskanje, komisioniranje in odpremo. A ne le to. Hkrati z nakladanjem tovornjakov zagotavlja tudi vse potrebne podatke za izdajo računov.
Boj s ponarejevalci
Velik problem tako v logistiki kot v embalažni industriji predstavljajo ponarejeni izdelki. Podjetja se zelo trudijo, da bi bila korak pred ponarejevalci. Po podatkih nemške gospodarske zbornice (DIHK) je samo v Nemčiji piratstvo izdelkov in blagovnih znam povzročilo gospodarsko škodo v višini od 20 do 30 milijard evrov. Zato je nujno, da trgovina in industrija uvedeta inovativne ukrepe za zaščito blagovnih znamk in izdelkov ter tako preprečita škodo. Gradnja identifikacije in varnostnih sistemov, kot so holografija, varnostni papirji, barve, pečatenje, avtomatske identifikacijske tehnologije, ICI in mikrotisk so ene izmed ključnih tehnologij, ki pomagajo podjetjem v boju s ponarejevalci. Andrew Gilbert, direktor poslovnega razvoja pri podjetju Ingenia Technology razlaga: »Blagovne znamke konstantno razvijajo svojo embalažo, saj želijo, da je drugačna od konkurenčnih izdelkov. Tako želijo povečati prodajo in ustvariti želeno podobo blagovne znamke. Obenem tudi ponarejevalci postajajo vedno bolj iznajdljivi, sofisticirani in organizirani, saj prav v ponarejeni embalaži vidijo popolno priložnost. Velikokrat jim uspe ustvariti skoraj popolno kopijo zabojnikov in škatel, ki je tako podobna originalu, da včasih celo resnični proizvajalci ne morejo ločiti ponarejene embalaže od prave. Izdelava privlačne embalaže je za ponarejevalce zelo enostavna. »Ponarejevalci nimajo nobenih stroškov s trženjem in distribucijo, zato lahko več vložijo v izdelavo visokokakovostne embalaže, ki uporablja podobne postopke in materiale kot originalni izdelki. Embalaža je veliko boljša od dejanskega izdelka, saj je tudi njena naloga, da zavede kupca,« razlaga Andrew Gilbert.» Ponarejevalci so vedno bolj spretni. Med ključnimi izzivi je onemogočiti ponarejenim izdelkom vstop v legitimno dobavno verigo in dovoljene distribucijske kanale. Ponarejevalci se izpopolnjujejo, saj obvladajo že izjemne reprodukcije črtnih kod in vodnih žigov, zato je težko ločiti med ponaredkom in originalom. Ko so ti »dobri« ponaredki v legalnem distribucijskem kanalu, je težko verjetno, da bodo izločeni, razen če se jih podrobno pregleda in preveri avtentičnost. Tu se embalažna industrija sooča z izzivom na področju varovanja blagovne znamke.
Laserska površinska avtentifikacija
Za boj proti piratstvu pri podjetju Ingenia Technology uporabljajo patentirano tehnologijo z imenom »laserska površinska avtentifikacija« (LSA – Laser Surface Authentication). Z uporabo LSA lahko analizirajo površino kateregakoli izdelka in tako razvijejo unikaten zapis, podoben DNK za vsak posamezen proizvod. Koda temelji na »naravnih naključjih« površinske strukture izdelka, kar pomeni, da ima vsak kos papirja, kartona ali plastike svojo mikrostrukturno površino. Takšna serijska številka je dana že po naravi in se ne dodaja s posebnimi proizvodnimi postopki. Da bi ponarejevalec lahko razbil kodo LSA, bi moral razviti replikacijo – natančno kopijo z vsemi površinskimi nepravilnostmi. Trenutno še ne obstaja proizvodni proces, ki bi bil tega zmožen. Z uporabo takšne tehnologije lahko skenirajo izdelke, preverijo avtentičnost, prestrežejo ponarejeno blago in sledijo posameznim izdelkom na prave destinacije. Varovanje embalaže uradnih izdelkov je bistvenega pomena. Dobavne verige je potrebno nadzorovati in varovati s sofisticiranim sistemom avtentifikacije in sledilnimi sistemi, ki poskrbijo, da imajo distributerji popoln nadzor nad destinacijami izdelkov. Vladne organizacije, blagovne znamke, agencije in podjetja morajo sodelovati v boju proti ponarejevalcem.
S tem je manjša verjetnost, da se bodo ponarejeni izdelki infiltrirali v uradno dobavno verigo in če bi se, mora obstajati tudi sistem za določitev takšnih ponaredkov, preden dosežejo prodajna mesta.
Takšna usmeritev pomeni, da postaja varnost izrednega pomena v vseh industrijah, še posebej v pijačarski in farmacevtski. Ponekod uporabljajo pakirni stroj visokih zmogljivosti, ki ovije izdelke s polietilensko plastjo, kar omogoča izjemno berljivost črtnih kod. Eden izmed razlogov je ta, da se plasti ne prekrivajo. To pa zagotavlja, da so izdelki pod polietilensko plastjo vedno originali.
Nemško podjetje 3S Security Systems, dejavno na področju varovanja prepeljanega blaga, je v ta namen razvilo Secupack – industrijsko specializirano rešitev za pakirno industrijo, ki omogoča varovanje primarne in sekundarne embalaže.
»Ni pomembno, iz kakšnega materiala je embalaža, Secupack zavaruje in zagotavlja, da je v notranjosti original,« razlaga direktor Rolf Simons. »Barvne kode so nanesene na material z različnimi metodami tiska, neposredno na proizvod ali s pomočjo razpršilca. Za nanos kod s pomočjo razpršila niso potrebne nobene kompleksne spremembe proizvodnega procesa. Z združevanjem industrijskih rešitev in funkcijami sledljivosti je možno izslediti embalažo in izdelek skozi celotno proizvodnjo in dobavno verigo.«
Čeprav so ponarejevalci vedno boljši in se s svojimi izdelki vedno bolj približujejo originalu, je na trgu tudi vedno več naprednih tehnologij za strožje preverjanje avtentičnosti. Poleg tega se tudi proizvajalci zavedajo problema ponarejanja, kar jih žene v bolj proaktiven pristop. Vendar stroka opozarja, da vedno boljše tehnologije proti ponarejanju spodbujajo sofisticirano ponarejanje. Ključnega pomena je, da so proizvajalci in distributerji vedno korak pred ponarejevalci in ne obratno.
Terciarna embalaža
»Smernice na trgu se niso bistveno spremenile, kupci še vedno iščejo kakovost, zanesljivost, enostavnost uporabe in doslednost,« pove Fiona MacDougall, predstavnica podjetja Jiffy Packaging. Jim Handistry, direktor podjetja Goplasticpallets, dodaja: »Treba je biti odziven, ponujati je treba pametne rešitve, ki izpolnjujejo cilje strank, v čim krajšem času, s čim manj denarja. »Stranke iščejo načine, kako prihraniti prostor, gorivo in embalažni material. Tako je tudi naša ponudba plastičnih zabojnikov in palet temu primerna – so zelo fleksibilni, lahko jih zložimo in prepogibamo. S tem prihranimo prostor med prevozom, posledično je tudi poraba goriva manjša, s tem pa tudi ogljični odtis. Z njim se strinja tudi vodja razvoja iz podjetja Klingele, Christian Hössle: »Opaziti je trend lažje in manjše embalaže. Izdelki imajo krajše življenjske cikle, povečuje se delež potiskane embalaže. Poleg tega so pomembne tudi razmeroma nizke cene in hitra dostopnost. Bolj se uporablja premazan papir, teža se zmanjšuje.
Stojala za cvetlične lončke iz kartona
Da bi zadostili potrebam trga po prihranku prostora in trajnostnosti, so pri podjetju Klingele razvili nova razstavna stojala za cvetlične lončke. Narejena so iz valovitega kartona, ki je odlična zamenjava za les. Stojala so modularna, vsebujejo lahko do 48 cvetličnih lončkov. Stojala so potiskana z barvili, ki so topna v vodi, zato so primerna za recikliranje. So lažja, enostavna za uporabo in prihranijo prostor. Poleg tega so priročna tudi za osebje cvetličarstva, saj lahko do lončkov dostopajo z vseh štirih strani. Inovacija je dosegla tretje mesto na tekmovanju, ki ga je organiziralo nemško združenje proizvajalcev izdelkov iz valovitega kartona.
Angleška konfederacija papirne industrije (CPI) je rjavo tranzitno škatlo zamenjala z novo embalažno rešitvijo. Andy Barneston pojasnjuje: »Zelo velik trend je embalaža, pripravljena za prodajo na drobno. Prodajalci so ugotovili, da je zadnji del njihove verige predrag. To smo rešili z uporabo valovitega kartona, ki je nadomestil rjave tranzitne škatle, v katerih so se izdelki neopazno zlili s policami. Sedaj so na voljo potiskane, brandirane embalažne rešitve, ki delujejo tako skozi celotno dobavno verigo kot tudi na prodajnih policah. Izdelki iz valovitega kartona so narejeni po zahtevah blagovnih znamk in prodajalcev na drobno. Kot taki predstavljajo idealno rešitev in optimizacijo zadnjega dela verige. Uvedba novih tehnik potiska in uporabne inovacije, kot je vzmet, ki od zadaj premika izdelek naprej, je korenito preoblikovala ponudbo na trgu. Embalaža iz valovitega kartona se je razvila iz osnovne rjave škatle v embalažni medij številnih barv, z izjemno fleksibilnostjo in konstantnimi inovacijami.«
Palete – plastične ali lesene?
Podjetje Goplasticpallets je predstavilo nove multifunkcijske plastične palete. Predstavnik Jim Hardisty je povedal: »Tudi na razvoj plastičnih palet je v zadnjih dveh letih vplivala uporabnikova racionalizacija – čim lažja, a dovolj močna plastična paleta, ki je narejena s čim manj uporabljenega materiala, s čim nižjimi stroški.«
Uporaba materiala za palete je odvisna od potreb, ki jih mora zadovoljiti (stroški, popravilo, čiščenje). Tako izdelovalci lesenih kot tudi plastičnih palet poudarjajo svoje prednosti. Kaj pravijo v podjetjih? V trenutnih gospodarskih razmerah je ena izmed glavnih prednosti plastičnih palet njihova dolga življenjska doba, saj lahko zdržijo deset in tudi več let, kar je desetkrat dlje od lesenih palet. Prav tako je uporaba takšnih palet trajnostna, saj je večina narejena iz recikliranega HDPE, ki se seveda lahko dalje reciklira. Brez žebljev, ostrih robov in brez tveganja poškodb palet in tistih, ki z njimi ravnajo, so plastične palete varne za uporabo. Prav tako so vodoodporne in ne absorbirajo vlage, zato so primerne za večkratno pranje in čiščenje z vodo ali paro, ročno ali avtomatsko. Prav tako so bolj higienične od ostalih.
Toda Stuart Hex, predstavnik podjetja TiMCON, zagovarja uporabo lesenih palet: »Les je najbolj okolju prijazen material. Sečnja poteka v posebnih, trajnostnih, nadzorovanih gozdovih, obenem pa še absorbira in shranjuje ogljik iz atmosfere. Lahko se ponovno uporabi, lahko se ga obnovi ali reciklira. Prav tako je dokaj ugoden, velikokrat cenejši od plastičnih alternativ. Les ostaja primarna izbira za palete in terciarno embalažo, saj predstavlja kar 95 odstotkov.«
Trendi in rešitve
Vse nove rešitve za terciarno embalažo ne glede na uporabljen material stremijo k trajnostnosti. Zelo enostavno je zmanjšati težo embalaže z uporabo manj materiala, vendar s tem tvegamo tudi zmanjšanje zanesljivosti.
V industriji ostaja trend vlaganja v promocijo, ki raste. V letu 2010/2011 je bilo 33 odstotkov embalaže prodane preko promocijskih kanalov.
Vodilni proizvajalec palet na trgu, podjetje CHEP, spodbuja k zmanjševanju stroškov dela in uvedbi standardizacije. Že po Evropi velikosti prodajaln variirajo. V zadnjem času proizvajalci ciljajo predvsem na manjše, priročne prodajalne, vendar pa je njihova infrastruktura še vedno prilagojena velikim trgovskim centrom, ki se običajno nahajajo zunaj mesta. CHEP je tudi pobudnik sodelovanja z ostalimi ključnimi deležniki, predvsem s proizvajalci izdelkov široke potrošnje. Sodelujejo tudi prodajalci na drobno in prevozniki. Z vključitvijo vseh vpletenih imajo nadzor nad celotno dobavno verigo. John Kenna, predstavnik CHEP, je povedal: »Stranke se obračajo na nas, saj želijo zmanjšati kompleksnost in uvesti standardizacijo. Iščemo hibridne rešitve platforme, ki so dinamične pri prenosu v trgovino kot voziček (omogočajo namestitev koles), po drugi strani pa so lahko tudi statične in opravljajo vlogo stojala.«
Za mnenje smo vprašali tudi slovenska proizvajalca izdelkov široke potrošnje in terciarne embalaže. Postavili smo jima naslednja vprašanja:
1) Kakšne trende opažate na trgu terciarne embalaže glede na material in porabo?
2) Se vam zdi nadzor nad dobavno verigo dovolj učinkovit? Kaj je ključno za optimizacijo?
3) Se soočate s problemom ponarejanja?
4) Je tudi razvoj terciarne embalaže trajnostno naravnan?
5) Kateri so največji uporabniki terciarne embalaže?
Suzana Bagari, vodja korporativnih komunikacij iz podjetja Atlantic Grupa.
1) Reciklažni materiali, embalaža, ki jo je moč uporabiti večkrat, naravni materiali (mišljeno za tisk: barve).
2) V EU da (poročanje carinski upravi o količini nabavljene terciarne embalaže), drugod pa je še vse nekontrolirano. Ključno za optimizacijo bi bila enotna pravila, predpisi, ki bi jih vsi spoštovali.
3) Da, npr. dozice pri Argeti, stekleničke pri Cockti…
4) Da, saj se vse več uporablja za izdelavo terciarne embalaže odpadni papir.
5) Verjetno proizvajalci bele tehnike, zabavne akustike in televizorjev ipd.
Marko Krmac, prodaja industrijske embalaže, K.M.K. BOX d.o.o.
1) Mislim, da so trendi v večkratni uporabi embalažnih materialov.
2) Nadzor nad dobavno verigo zagotovo ni učinkovit. Potrebno bi bilo izboljšati komunikacijo med podjetji.
3) S problemom ponarejanja se ne soočamo.
4) Mislim, da bi ga bilo potrebno še definirati.
5) Industrija (avtomobilska).
Vir
Packaging Europe. Dostopno na: http://www.packagingeurope.com/.