Anketa – Evropski teden mobilnosti | | Tanja Pangerl | |
Kako je v slovenskih mestih potekal Evropski teden mobilnosti? Pod sloganom Prava smer je gibanje! so občine ozaveščale in izvajale programe, ki spodbujajo uporabo alternativnih načinov prevoza in zmanjšano uporabo osebnih avtomobilov. Akcije so bile namenjene vsem starostnim skupinam, izvajale pa so jih različne organizacije v občinah. Kakšne projekte so občine izvedle in kakšen je bil odziv občanov, so nam povedale podžupanja Mestne občine Ljubljana Jelka Žekar, direktorica Medobčinskega urada za varstvo okolja in ohranjanje narave na Mestni občini Maribor Brigita Čanč in vodja oddelka za infrastrukturo, okolje in prostor ter gospodarske javne službe na Mestni občini Murska Sobota Nada Cvetko Török. | |
Katere akcije in projekte ste izvedli v okviru letošnjega evropskega tedna mobilnosti?
Jelka Žekar: V Mestni občini Ljubljana smo vzpostavili mobilne info točke MOB-i-LNICE, za ves motorni promet smo zaprli (razen za LPP, vozila z dovolilnicami in intervencijska vozila) del Slovenske ceste med Šubičevo in Gosposvetsko cesto. Na 30 izbranih lokacijah smo delili sheme linij LPP – »LPP info marjetice«. Od 16. septembra pa vse do 31. decembra bodo potekale potujoče razstave LPP na avtobusih po Ljubljani. V okviru Evropskega tedna mobilnosti (ETM) so potekale tudi predstavitve trajnostne mobilnosti in nagradna igra »Kolo sreče«, ki sta jih izvedli Informacijska pisarna Evropskega parlamenta in predstavništvo Evropske komisije. Turizem Ljubljana je izvedel brezplačen turistični program po Ljubljani, oglede prostorov Mestne hiše z vodnico v tradicionalni ljubljanski noši, vodeni ogled s kolesom in vožnje s turističnim vlakcem na Ljubljanski grad. Mnoge je razveselil »ECOmeet« – srečanje ekoloških vozil, predstavitev eksponatov in tehnologij, testne vožnje. Regionalna razvojna agencija Ljubljanske urbane regije je izvedla novinarsko konferenco in promocijo nadgrajenega portala Gremo na pot. Policijska uprava Ljubljana je ves teden trajnostne mobilnosti izvajala poostren nadzor nad nepravilnim parkiranjem in ustavljanjem na kolesarskih površinah in avtobusnih postajališčih. Na Dan brez avtomobila je oddelek za varstvo okolja na Mestni občini Ljubljana pripravil dan odprtih vrat na merilni postaji okoljskega merilnega sistema s strokovno razlago. Bilo pa je še več drugih akcij.
Brigita Čanč: Na prvi dan tedna mobilnosti je v Mestni občini Maribor potekal kolesarski maraton, v naslednjih dneh pa tekaški maraton in bralni maraton. V tem tednu smo en dan namenili mobilnosti invalidov, kjer so se na Trgu svobode v Mariboru predstavila različna društva invalidov, prikazani so bili športi invalidov in izvedene umetniške delavnice. Organizirali smo dan rolanja in kotalkanja, kjer so se lahko zainteresirani udeležili nordijskega (skike) rolkanja in izletov na skike rolkah, pred OŠ Draga Kobala pa je potekalo učenje rolanja. Enega od dnevov v okviru tedna mobilnosti smo namenili tudi promociji kolesarjenja, kjer smo spodbujali pot v šolo s kolesom. Zanimiv je bil posvet »Daljinske kolesarske poti – priložnost za trajnostni razvoj Slovenije«. Predzadnji dan smo na Trgu svobode izvedli projekt Mobilnost v pravo smer – Toti šport 2012, v okviru katerega smo predstavili 27 športnih programov rekreacije in zdravega gibanja. Zadnji dan tedna mobilnosti je bil posvečen dnevu brez avtomobila, ko se je lahko vsak z mestnimi avtobusi vozil brezplačno.
Posebej pa bi izpostavili, da smo letos v okviru tega tedna tudi uradno odprli pilotno okoljsko cono, kjer načeloma omejujemo promet z vozili, ki ne dosegajo standarda EURO 2. Pilotna okoljska cona bo skupaj z ostalimi ukrepi zmanjšala onesnaženost zraka v mestu, izboljšala kakovost bivanja in spremenila stare potovalne navade ljudi. Pilotno obdobje traja od 1. oktobra 2012 do 30. aprila 2013. V tem času se bodo merili prometni in okoljski učinki, rezultati pa bodo služili za sprejetje odloka o nadaljnji širitvi in dodatnih omejitvah znotraj okoljske cone.
Nada Cvetko Török: Teden trajnostne mobilnosti smo v naši občini Murska Sobota začeli s promocijo kolesarjenja in vožnje z vlakom. V tem okviru smo odprli počivališče za kolesarje v Kupšincih. Drugi dan je bil namenjen mladim. Potekala je predstavitev spretnostne vožnje s kolesi, delavnica na temo Prava smer je gibanje, fotografska delavnica in drugo. Svojo pozornost v tednu trajnostne mobilnosti so dobili tudi najmlajši (otroci vseh vrtcev in osnovnih šol do 3. razreda), za katere so potekale aktivnosti s področja prometa in ozaveščanje o njegovih škodljivih učinkih. Izvedli smo projekt »S tisoč kolesi v mesto«. To je bil dan, namenjen gibalno oviranim osebam in starejšim občanom. Pripravili smo demonstracijo uporabe in pomena bele palice (za slabovidne in ostale), promocijo kolesarjenja in zdravega načina življenja, po mestu se je izvajala varna vožnja z invalidskimi vozički, postavljene so bile info točke. V okviru akcije »Z biciklom varno po Soboti« smo zaposlene Policijske postaje Murska Sobota motivirali k večji uporabi kolesa na poti v službo in iz nje, promovirali smo uporabo kolesa kot službenega vozila in izvedli tekmovanje v varni vožnji. Ob dnevu brez avtomobila smo za promet zaprli mestno središče, izvedli smo vožnjo s kolesi za osnovnošolce in ostale kolesarje, za najmlajše pa je po mestnem središču vozil otroški vlakec.
Kakšen je bil odziv prebivalcev in kateri programi so se pokazali kot najbolj učinkoviti? Bi teden ocenili kot uspešen in zakaj?
Jelka Žekar: Veseli nas, da je večji del javnosti podprl prizadevanja Ljubljane za uporabo trajnejše mobilnosti v mestu in prijaznejše poti do zdravja ljudi ter večje skrbi za okolje. Teden ocenjujemo kot uspešen, saj smo zaznali tudi manjšo uporabo avtomobilov, s čimer se zmanjšujejo emisije škodljivih plinov in hrupa. Povečalo se je število validacij na javnemu prevozu. Sicer pa je cilj prometne politike MOL do leta 2020 prerazporediti izbor prometnega sredstva, tako da se tretjina vseh poti v mestu opravi peš in s kolesom, tretjina z javnim prevozom in taksiji, tretjina pa z osebnim avtomobilom.
Brigita Čanč: Vse generacije Mariborčanov že dobro poznajo evropski teden mobilnosti, zato se množično udeležujejo naših aktivnosti. Posebej bi poudarila dobro organiziran bralni maraton, na katerem osnovnošolci predstavijo svoje literarne izdelke. Vedno večji obseg in pomen ima tudi »dan mobilnosti invalidov«. Seveda ne gre prezreti akcije Sveta za vzgojo in preventivo v cestnem prometu, katere namen je usposabljanje mladih kolesarjev za varno vožnjo. Že skoraj tradicionalno se v okviru tega tedna predstavljajo ponudniki in inovatorji na področju e-mobilnosti.
Nada Cvetko Török: Odziv prebivalcev je bil dober, najbolj so obiskani in učinkoviti programi, kjer sodelujejo otroci (vrtec, osnovnošolci, dijaki) ter starejši, ki so vključeni v program s svojimi dejavnostmi. Zaradi množičnega odziva prisotnih na prireditvah smatramo, da je bil teden mobilnosti uspešen.
Kolikokrat je vaša občina že aktivno sodelovala v tednu mobilnosti in kakšni so rezultati trajnostne mobilnosti? Kako se to odraža?
Jelka Žekar: MOL sodeluje pri tej akciji že od samega začetka, od leta 1999, ko se je v Evropi pričela akcija Dan brez avtomobila, nato pa se je po treh letih razširila na t.i. Evropski teden mobilnosti. V letu 2003 je MOL dobila t.i. »okoljskega oskarja« za najbolj zgledno izveden Teden mobilnosti s strani Evropske komisije, kar je za Mestno občino Ljubljana veliko priznanje. Da je trajnostna mobilnost del naše občine, se odraža v trajnostnih ukrepih, ki smo jih izvedli v preteklih letih. Sem spada preureditev Kongresnega trga, ki smo ga iz prometne površine uredili v površino za pešce z zelenico. V ožjem mestnem središču smo uredili cono za pešce, uvedli smo električni avtomobil »kavalir«, ki brezplačno vozi v zaprtem delu mestnega središča in drugo.
Brigita Čanč: Mestna občina sodeluje v tednu mobilnosti že od samega začetka, torej enajst let. Kljub gospodarski krizi praksa kaže, da je vedno večji interes ponudnikov, da se pokažejo na teh prireditvah. To potrjuje prepričanje, da je kriza lahko tudi izziv za nove možnosti. Na drugi strani ugotavljamo, da je vedno večje število udeležencev v prometu, ki dejansko uporabljajo trajnostni način potovanja. Še posebej smo veseli, ker gre za mlajše generacije, ki dolgoročno predstavljajo največji potencial.
Nada Cvetko Török: Trinajstkrat smo sodelovali v akciji Dan brez avtomobila in sedemkrat v Evropskem tednu mobilnosti. Osveščanje v okviru tedna mobilnosti zagotovo prispeva predvsem k promociji kolesarjenja in vožnje z mestnim avtobusom. V zadnjih treh letih pa smo z organizacijo brezplačnih izletov z vlakom v bližnje kraje povečali zanimanje za tovrstni prevoz, kar se odraža vsako leto v večji udeležbi na teh izletih, v večjem zanimanju za kolesarjenje in uporabi mestnega avtobusa.