Primer dobre prakse | | Nina Semolič | |
Nova slovenska uredba o odpadkih zahteva predvsem preprečevanje nastajanja odpadkov. Ključni pojem je predelava. Recikliranje je eden izmed boljših načinov, s katerim lahko dejansko naredimo spremembe pri ravnanju z odpadki. Ljudje doma že spreminjamo navade odlaganja, med drugim tudi zaradi shem odlaganja, situacija zunaj doma pa je povsem drugačna. Kako pa je v tujini? Eden izmed uspešnejših primerov dobre prakse za povečanje recikliranja je angleški program Every can counts (op. Vsaka pločevinka šteje). | |
V Veliki Britaniji se vsako leto proda okoli 9,4 milijarde pločevink in kar 30 odstotkov se jih zaužije zunaj doma, zato tudi ne končajo v rokah primernih služb za odvoz takšne vrste odpadkov. Ker pa se pločevinke lahko reciklirajo v nedogled brez izgube kakovosti, je odlaganje na odlagališča nesmiselno. Ponovna uporaba recikliranega aluminija in jekla lahko prihrani kar 95 odstotkov energije, ki je potrebna za izdelavo pločevink iz novih surovin. Še več, pločevinka, ki se ustrezno odloži, je lahko nazaj v obtoku že v šestdesetih dneh.
Postopek mora biti enostaven
Zavedati se moramo, da bodo ljudje reciklirali, če bo postopek kratek in enostaven. S tem v mislih je bil ustanovljen program Every can counts (krajše ECC), da se ljudem omogoči enostavno odlaganje in se jih še dodatno motivira pri pravilnem recikliranju pločevink tudi, ko so zdoma – na delovnih mestih, šolah, univerzah, dogodkih itd. Program so razvili evropski in angleški proizvajalci pločevink za pijače, izdelovalci in predelovalci aluminijaste in jeklene embalaže. Pred kratkim jih je finančno podprl tudi svetovno znani proizvajalec energijskih pijač Red Bull. Program je podprt s strani WRAP (Waste & Resources Action Programme). Izvajati so ga začeli februarja 2008, od takrat pa gre pot le še navzgor. V program se je vključilo 485 britanskih organizacij, ki imajo skupno 4.000 zbirnih mest. Program ponuja tudi izobraževanje in podporo novopridruženim organizacijam, ki se želijo vključiti v recikliranje pločevink za pijačo. Tako svetujejo, kako in na kakšen način najti najprimernejše družbe za odvoz materiala, poskrbijo za stroškovno učinkovite zbiralnike in tudi za promocijski material. Zbiralniki so zasnovani tako, da lahko delujejo kot samostojna celota, lahko pa jih postavimo k že oblikovani shemi. V letih prakse so ugotovili, da je učinkovita promocija bistvenega pomena za vpeljevanje kakršnekoli aktivnosti, s katero bi spodbujali recikliranje. Na prenovljeni spletni strani (www.everycancounts.co.uk), katere del je spletna trgovina, ki omogoča nakup materiala (pločevink), je na voljo široka paleta brezplačnih komunikacijskih materialov. ECC ponuja organizacijam informacije in pomoč, da bi čim bolj olajšal njihovo recikliranje. S spletne strani si lahko prenesejo tudi predloge za promocijski material, ki ga lahko prilagodijo svojim potrebam, saj je omogočeno dodajanje lastnih informacij in logotipov.
Odpadki niso več odpadki
Organizacije, ki so že uvedle omenjeni program, so v javnem in zasebnem sektorju. Med drugim so v program že vključena podjetja, kot so Jaguar Land Rover, Unilever in Emap. Vsi s pomočjo programa delujejo bolj družbeno odgovorno in trajnostno, prav tako pa jim program omogoča uresničevanje ciljev projekta Zero Waste.
Uspeh programa si lahko ogledamo v primerih študij, objavljenih na spletni strani, kjer dobimo predstavo, na kako lahek način se program implementira.
V letu 2010 so delovna mesta, ki so del programa, zbrala kar 27 milijonov pločevink za pijačo, kar je 394 ton aluminija in jekla. S tem je bilo prihranjenih 4.000 ton emisij toplogrednih plinov, kar so potrdili pri programu WRAP. Veliko organizacij je ugotovilo, da so s pomočjo uvedbe programa ECC spodbudili zaposlene tudi k recikliranju ostalih materialov.
Primer, ki ga posnemajo
Ker pa dober glas seže v deveto vas, je uspeh britanskega programa prodrl tudi v ostale dele Evrope. Model, ki se enostavno replicira z imenom in blagovno znamko, ki dobro deluje v vsakem jeziku, se sedaj kot program uporablja tudi v Franciji, Avstriji, Romuniji in na Madžarskem. Pred kratkim so v Franciji pozvali udeležence svetovno znane 24-urne dirke Le Mans, da naj »Chaque cannette compte« – vsaka pločevinka šteje – v kampanji v organizaciji La Boite Boisson, francoski različici ustanoviteljskega partnerja ECC UK Can Maker. V Avstriji so s kampanjo ciljali na mlajšo populacijo preko »zelenih poslancev«, ki so promovirali recikliranje na prireditvah na prostem v kampanji Jede Dose zählt. Z vključitvijo Romunije v program pa se vpliv britanskega programa širi po vsem svetu.
ECC finančno podpirajo Beverage Can Makers Of Europe, Can-Pack UK, Novelis, Red Bull, Tata Steel in UK Can Makers, vsi pa stremijo k istemu cilju – povečati reciklažo pločevink za pijačo izven doma.
Britanska vlada je v pregledu politike ravnanja z odpadki v letu 2011 navedla program kot primer izjemne prakse sodelovanja v industriji za zvišanje stopnje recikliranja v Veliki Britaniji, ki izraža povečano odgovornost proizvajalcev.
Lani jim je uspelo zbrati kar 51 milijonov uporabljenih pločevink na delovnih mestih in lokacijah, kjer smo v gibanju. To je enako 774 tonam aluminija in jekla, prihranjenih pa je bilo 5.800 emisij toplogrednih plinov. Do marca je bilo v Veliki Britaniji registriranih skoraj 7.000 organizacij s skoraj 5.000 zbirnimi mesti na 1.900 posameznih točkah.