Položaj panoge | Jože Volfand |
 
Nekaj časa Belišće, zdaj Duropack. Lastniki Valkartona se menjajo, logaška družba pa poskuša kljub novim skrbem v evroobmočju poslovati stabilno. Nad vodo. Rahla oživitev proizvodnje v predelovalni industriji Slovenije, meni Radenko Mijatović, predsednik uprave Valkartona, je blagodejno vplivala tudi na poslovanje Valkartonovih podjetij. Nekaj organizacijskih sprememb pa je bilo po lanskem juniju, ko so postali člani avstrijske skupine Duropack, nujnih.
 
Radenko-Mijatovic

Radenko Mijatović

Več kot leto dni ste član avstrijske skupine Duropack. Kaj je ta sprememba prinesla ali vzela Valkartonu na poslovni in organizacijski ravni?
Po prevzemu družbe Belišće in s posrednim vstopom v koncern Duropack v skupini Valkarton nismo občutili nobenih bistvenih sprememb. Vključitev v večjo skupino prinaša nove priložnosti za povezovanje, za prenose dobre prakse in možnosti optimizacije skupnih nastopov pri pridobivanju strank.

Ali ste se zato odločili za izstop iz lastniške strukture nekaterih manjših embalažnih podjetij, Embalaža Maribor in Kartonal Novo mesto?
Ne. Iz lastništva omenjenih družb smo izstopili skladno s poslovnimi načrti in zaradi korektne ponudbe, ki smo jo prejeli. Ta je za nas predstavljala dobro poslovno odločitev.

Po nekaterih ocenah konjunktura raste, četudi vsak dan poslušamo kritične ocene gibanj na trgu, o vnovični recesiji, nenehni rasti papirja in prehudih obremenitvah dela? Kako je Valkarton posloval v zadnjih treh letih?
Obseg proizvodnje bo v letošnjem letu manjši, saj je naročil na slovenskem trgu manj. Valkarton, d. d., ima povečan obseg dela, ker smo zaradi racionalizacije poslovanja skupine iz povezanih podjetij prenesli del proizvodnje. Poslovanje optimiziramo na vseh področjih. Prilagajanje pričakovanjem trga je naporno, saj surovine ohranjajo visoko cenovno raven, hkrati pa velika obremenitev dela v Sloveniji močno vpliva tako na naše poslovanje, na poslovanje naših kupcev ter posledično na celotno gospodarstvo. V zadnjih treh letih smo poslovali dobro, pozitivno. To je skladno z zastavljenimi cilji. Verjetno nam je pri tem nekoliko lažje, saj imamo že kar 40-letne izkušnje poznavanja strank in njihovih potreb.

Za katere proizvode je največ povpraševanja? Ali naročniki zelo vztrajajo pri racionalizaciji materialov? Kakšne so zahteve po modernizaciji dizajna in funkcionalnosti embalaže?
Največ povpraševanja je po flexo potiskani izsekani embalaži. V zadnjem letu je izsekana embalaža predstavljala kar 42,9-odstotni delež v naši proizvodnji, leto poprej 42,7 odstotkov, v letošnjem pa bo, kot kaže, dosegla kar 48,6 odstotkov. Prednosti flexo potiskane izsekane embalaže so v njeni dvojni funkciji – služi za transportne in za komercialne namene. Pri tem upoštevamo zahteve obeh funkcij in kupcem svetujemo glede na njihove konkretne potrebe. Racionalnejša pa je lahko ta embalaža tako s stroškovnega kot tudi z ekološkega vidika. Zahteve naročnikov po racionalizaciji so zelo jasne in seveda tudi smotrne. Še posebej v primeru komercialne rabe embalaže je včasih treba narediti tudi neizvedljivo in najti še kaj novega. Ob tem lahko omenim, da se tudi v našem razvoju nenehno trudimo in iščemo nove načine. Ob praznovanju naše 40-letnice bomo na primer pripravili natečaj za mlade oblikovalce, da dobimo še nekaj novih idej. Najboljši bodo seveda nagrajeni.

Kaj bo pokazala bilanca ob koncu leta? Boste povečali dodano vrednost, ki je problem slovenske predelovalne industrije?
Vse kaže, da bomo tudi v zadnjem tromesečju izpolnili pričakovanja in načrte in bo naše poslovanje pozitivno. Dodano vrednost še posebej v tem obdobju povečujemo z optimizacijo poslovanja, zviševanjem produktivnosti in zmanjševanjem stroškov. To je edini način.

Kako čutite plačilno nedisciplino in kako na vaše poslovanje vpliva obvezni pobot?
Plačilna nedisciplina seveda vpliva na poslovanje. Naši dobavitelji so v veliki meri iz tujine. Mi svoje obveznosti poravnavamo redno in korektno. Če želimo zagotoviti nemoten potek proizvodnje, drugače ne gre. Na drugi strani pa naši kupci s plačili zamujajo ali se celo izgovarjajo na prijavljene pobote, s čimer plačilo lahko ostane odprto precej dlje, kot je dogovorjen plačilni rok. Tudi uravnavanje denarnega toka je v teh časih postala prava umetnost. Konkretnih koristi od obveznega pobota ne vidim. Lahko rečem, da na marsikateri gospodarski subjekt vpliva bolj negativno kot pozitivno.

Na katerih področjih je Valkarton posebej konkurenčen? Če se primerjate znotraj skupine Duropack in na evropskem trgu, katere pluse in minuse kaže primerjava?
Brez naše tradicije in pripravljenosti na zelo elastično prilagajanje potrebam strank, bi se danes težko pogovarjala o področjih, kjer izstopamo. Skupina diha in deluje kot eno. In s to dobro podlago lahko svojo konkurenčno prednost gradimo predvsem na komercialni embalaži. Primerjava v skupini Duropack bi bila nerealna, saj delujemo na različnih trgih. Smo dobro tehnološko opremljeni, imamo dober in usposobljen kader in smo logistično dobro locirani.

Načrtujete nove naložbe? Kakšna je razvojna vizija Valkartona, kako se boste fokusirali na trgu in kako uskladili s podjetji v isti skupini, na primer z Duropack in Pak 4.
S pametnim načinom vodenja družbe že v preteklosti, novih večjih investicij v kratkem ni pričakovati. Z verjetno eno izjemo. Mislim na nakup tiskarskega stroja v prihodnjih dveh letih. Investicije v naši družbi so bile vedno premišljene, dobro načrtovane in pravočasne.

Kaj kažejo izvozni trendi?
Glede na splošno svetovno gospodarsko situacijo bi trenutno težko govorili o trendih. Na področju prodaje smo doma in v tujini postali zelo fleksibilni. Čas se odvija hitreje in stalno moramo skrbeti, da sledimo pričakovanjem strank. Naše dolgoletne izkušnje pa so nas naučile, da se prilagodimo že vnaprej. Z našimi strankami že leta skušamo vzpostaviti partnerski odnos, saj lahko le tako dodobra prepoznamo potrebe in pričakovanja strank in jim ponudimo najboljše zanje. Embalažo po meri. Če si v pripravljalni fazi dovolj pozoren, potem je možnosti za napake manj in edini možni rezultat je zadovoljstvo.

Kaj ste storili za zeleno poslovanje?
Na področju ekologije smo v naših družbah zelo natančni in korak pred časom. Ekološki certifikat ISO 14001 za sistemsko ravnanje z okoljem smo pridobili že leta 2000 in standarde vzdržujemo. Zdaj želimo pridobiti še certifikat FSC.
Imamo lastno čistilno napravo za tehnološke odpadne vode, sodobno kotlovnico za pripravo pare z malo izgubami in izvedli smo racionalizacijo porabe električne energije. Uporabljamo materiale, ki so prijazni okolju oziroma so iz obnovljivih virov.