strokovni nasveti grafične oblikovalke | | Metka Vehoval Piano | |
Z grafičnim oblikovanjem se od blizu sreča vsako podjetje, ki tekmuje na trgu. Kako ga lahko poveže s svojo trajnostno usmerjenostjo in ga izkoristi kot jokerja za tržni uspeh? Svetuje Metka Vehovar Piano, art direktorica v podjetju Fit media, ki izdaja strokovno revijo EOL. | |
Vse več podjetij razmišlja trajnostno. Kako lahko svojo zeleno usmerjenost pravilno vizualno komunicira?
Strateška trajnostna usmeritev podjetja ali organizacije mora iti z roko v roki z njihovim komuniciranjem. Pravzaprav si težko predstavljam trajnostno poslovanje brez odprtega in jasnega komuniciranja. Ko vemo, kdo smo in kakšni želimo biti, se poglobimo v našo ciljno skupino. Kako jo želimo nagovoriti, s čim, preko katerih medijev? So ti mediji ali komunikacijski kanali trajnostni? Odgovore na ta vprašanja komuniciramo na vseh ravneh – tako vizualno kot tudi taktilno.
Grafični oblikovalci ne poskrbite samo za vizualizacijo, svetujete tudi pri izboru materialov.
Seveda. Že materiali sami komunicirajo. Za sporočanje okoljskih vsebin je naravni material vsekakor primernejši kot bleščeč papir ali okolju manj prijazna plastika. Naročniku, ki se zaveda svoje odgovornosti do okolja, ponudimo materiale (na primer papirje) z najbolj ugodnim okoljskim odtisom. Kriteriji našega odločanja so jasni: na vrhu je čim manjša poraba materialov, sledi njihova ponovna uporaba ali reciklabilnost. Zeleni oblikovalci pri idejni zasnovi izdelkov pazimo tudi na kombinacije materialov. Lahko je vsak izmed izbranih materialno okoljsko prijazen, njihova kombinacija pa ni optimalna. Zato že v začetni fazi snovanja predvidimo, kako bodo lahko izdelki na koncu svoje življenjske dobe reciklirani. Naj povem, da je izbor zelenih materialov vse lažji, saj na trgu obstaja že cela vrsta kvalitetnih recikliranih ali certificiranih papirjev, ki v ničemer ne zaostajajo za klasičnimi premaznimi papirji. Tudi cenovno so že konkurenčni.
Rekli ste, da je pri zelenem oblikovanju manj več.
Zeleno in potratno se izključujeta. Pri grafičnem oblikovanju je potrebno upoštevati tiskovne formate in jih optimalno izkoristiti. S premišljeno določenim formatom je lahko učinek sporočila večji, pri tisku pa ne ostajajo odrezki, ki se jih največkrat zavrže. Tako lahko prihranimo precej materiala, pa tudi nižamo stroške. Ko sem že pri stroških, naj omenim, da lahko podjetje doseže dodatne prihranke z racionalizacijo tiska, z združevanjem naklad, z mutacijemi, da ne omenjam prehod iz klasičnega na e-poslovanje, kjer je to mogoče.
Je lahko embalaža tudi zelen medij?
Zelo primeren, lahko tudi zelo uspešen! Naročnikom predlagamo grafično zanimivo vključevanje okoljskih sporočil na embalažo, kjer se običajno takšna sporočila ne pojavljajo in zato dosežejo velik učinek. Tudi priporočila o odlaganju embalaže po končani uporabi so lahko oblikovno zelo privlačna ali celo zabavna. Embalažo lahko koncipiramo tudi tako, da jo lahko po končani uporabi ponovno uporabimo za drug namen (reuse). Potrošniki smo vedno bolj ozaveščeni in znamo ceniti in nagraditi takšna prizadevanja proizvajalcev na tem področju.
Se podjetja pogosto odločijo za zelene medije in zeleno komuniciranje?
Zeleno komuniciranje naj bo odraz zelenih prizadevanj podjetij. Odločno nasprotujemo vsakim zlaganim zelenim sporočilom, ki širijo neresnične informacije in ustvarjajo zmedo. Podjetjem pa, ki vlagajo svoje napore v skrb za okolje in družbo, zmeraj svetujemo, naj to tudi komunicirajo. S tem si lahko bistveno zvišajo ugled v javnosti, ki dandanes trajnostne napore že zelo ceni. Ozaveščeni potrošniki, ki jih je vsak dan več, vse pogosteje nakupno odločitev vežejo na trajnostno držo proizvajalcev izdelkov.
Je potrebno tudi interne javnosti vključevati v zeleno komuniciranje?
Zmeraj je treba začeti pri sebi. Podjetjem pripravljamo komunikacijske strategije za ozaveščanje internih javnosti o trajnostnem razvoju. Zaposlene je potrebno spodbujati k odgovornemu ravnanju, s katerim ohranjajo okolje, varčujejo z energijo, se zavedajo odvisnosti od naravnih virov in povezanosti z lokalnim naravnim in socialnim okoljem. Za te strategije pripravljamo vsebinske in oblikovne zasnove ter izvedbe. Z vztrajnim komuniciranjem podjetje gradi odnos zaposlenih do trajnostnega razvoja in zvišuje pripadnost podjetju. Prihranek, ki ga podjetja lahko dosežejo s sledenjem trajnostnim načelom, pa je prav gotovo precejšen.