Embalaža v podjetju Jub | | mag. Vanesa Čanji | |
V Jubu so letos v celoti prenovili dizajn blagovne znamke JUPOL. Mag. Vojka Kos, direktorica področja trženja, pojasnjuje, kakšno vlogo ima embalaža v poslovni filozofiji podjetja. Čeprav panoga barv, lakov in ometov velja za nekoliko bolj konzervativno, se tudi tu opazijo trendi iz drugih panog, ki smeleje nagovarjajo emocije. Pri tem pa ne pozabljajo na okolje. | |
Kakšne vrste embalaže uporabljate v Jubu?
V Jubu glede na široko ponudbo izdelkov za dom uporabljamo različne tipe vrste embalaže.
Za zidne barve, omete in druge disperzne/pastozne izdelke uporabljamo plastična vedra okrogle ter ovalne oblike, in sicer različnih volumnov, odvisno od vrste izdelka. Vedra so proizvedena iz polipropilena, materiala, ki ga je moč reciklirati in ki istočasno zagotavlja visoko kakovost končnega izdelka. Izvedba zapiralnega roba in pokrova je taka, da omogoča strojno polnjenje, zapiranje, paletiziranje, transport do kupcev in, kar je zelo pomembno, mešanje izdelkov po niansiranju na niansirnih postajah JUMIX. Poleg naštetega so vedra tudi praktična in uporabna v vsakdanjem življenju v slehernem domu, saj so lahka in prijetnih oblik.
Za izdelke v prahu uporabljamo vreče iz papirja oziroma sestavljene vreče iz papirja in folije. Običajno so izdelane troslojno, saj morajo prenesti precejšnjo manipulacijo na poti do kupca.
Kot transportna embalaža se uporabljajo lesene palete, ki so vračljive, kartonske škatle, pregradni kartoni in ovijalne ter pokrivne folije iz PE.
Kako izbirate vrsto materiala za embalažo? Kakšne lastnosti mora imeti embalažni material, da ustreza vašim izdelkom?
Pri standardnih izdelkih se večinoma uporabljajo, kot rečeno, klasična polipropilenska vedra, kajti kvaliteta izdelka v embalaži se ne sme spreminjati. Ena od zahtev je tudi dobro tesnjenje, kajti v nasprotnem primeru se izdelek na površini suši, prav tako pa povzroča tudi težave pri niansiranju. V večini primerov izbiramo svetlejšo embalažo, še posebej za izdelke, ki se pojavljajo na gradbiščih. Temna embalaža lahko povzroči pri daljši direktni izpostavi sončnim žarkom predvsem v poletnih mesecih pretirano segrevanje izdelka, kar posledično lahko povzroča težave pri njegovi vgradnji. V kolikor so izdelki skladiščeni pri predpisanih pogojih, temna embalaža ne predstavlja težav, vendar v praksi na gradbiščih pogosto optimalnih skladiščnih pogojev ni moč zagotoviti. Pred uvajanjem nove embalaže, lahko je to samo sprememba odtenka vedra, novega pokrova ali kaj podobnega, se vse karakteristike vedra preverijo. Izbira se material, ki zagotavlja kvaliteto izdelka, se reciklira in omogoča optimalen transport ter skladiščenje.
Kakšen pristop imate k razvoju embalaže za svoje izdelke? Ali imate multidisciplinarni tim; kakšna je vloga razvoja, marketinga, dizajna …? Lahko opišete na konkretnem primeru?
Pri obstoječih izdelkih v večini primerov v samo embalažo drastično ne posegamo. Pri uvajanju novih izdelkov pa je drugače. Izbor embalaže je pogosto pogojen z zgodbo izdelka in s ciljnim segmentom kupcev, ki se jim želimo z izdelkom približati. Embalaža in dizajn sta del identitete izdelka in s svojo podobo sporočata kupcu namembnost.
Običajno zamisel za embalažo pri novih izdelkih pride s področja trženja. V podjetju Jub deluje tako imenovani tim za embalažo, v katerem so predstavniki različnih področij: nabave, trženja, proizvodnje, logistike in kontrole kakovosti. Predlog nove embalaže se v timu prediskutira in po potrebi dogovori testiranja v procesu proizvodnje, v kolikor gre za odstopanja od standardne embalaže. Embalažo mora seveda potrditi tudi kontrola kakovosti in razvojnik, ki najbolje poznata izdelek in njegove zahteve. Podroben potek izbora embalaže imamo opisan v t. i. metodologiji za razvoj novega izdelka.
Vzporedno z razvojem embalaže se pripravlja tudi dizajn, ki je odvisen od blagovne znamke, ki ji izdelek pripada. Pojavnost določenih elementov mora biti na embalaži vselej na enakem mestu, npr. logotip Jub, rdeča pasica s spletnim naslovom, določeni deli pa se lahko prilagajajo izdelku (slikovni piktogrami, osnovna barva etikete ipd.). Omenjeno je zelo pomembno za krepitev blagovne znamke in podjetja Jub nasploh.
V podjetju imamo letos precej novosti, saj smo izdelke v grobem razdelili na izdelke za kupce na porabniškem trgu, znotraj katerih sta pomembni blagovni znamki JUPOL in JUBIN, ter JUB professional izdelke, znotraj katerih so vsi izdelki, ki so del toplotnoizolacijskega sistema JUBIZOL, izdelki za izravnavanje zidnih površin JUBOLIN in izdelki za keramiko – lepila AKRINOL, fugirne mase ipd. Slednji so namenjeni bolj kupcem na medorganizacijskem trgu, kot so slikopleskarji, fasaderji ipd.
Ali pri razvoju embalaže uporabljate principe »cradle to cradle« oziroma morda »cradle to gate«? Kako pomembna je filozofija trajnostnega razvoja pri razvoju vaših izdelkov in embalaže?
Naj poudarim, da je politika okolja sestavni del poslovne politike in organizacijske kulture podjetja Jub. Okoljski standard ISO 14001 smo pridobili v letu 2001. Standard je močno pripomogel k dvigu ekološke zavesti pri vseh zaposlenih. Zakonodajne zahteve izpolnjujemo v celoti in stremimo k nenehnemu izboljševanju skladno s standardom SIST ISO 14001:2004.
V podjetju Jub kot družbeno odgovornem podjetju pri razvoju embalaže uporabljamo princip »cradle to cradle«, saj ta princip zagotavlja manjšo obremenitev za okolje. Pozorni smo na vsako stopnjo v življenjskem ciklu izdelka: vhodne surovine, vključno z embalažo, proizvodnjo, distribucijo, vgradnjo, obnove ipd. Stremimo k temu, da so količine embalažnega materiala, ki ga damo na trg, čim manjše. S tem zmanjšujemo stroške in hkrati zmanjšujemo onesnaževanje okolja. V Jubu uporabljamo embalažne materiale, ki jih je moč predelati. Lesene palete so vračljive, kar pomeni, da lahko isto paleto večkrat uporabimo. Kupce stimuliramo k vračanju palet s plačilom kavcije. Tudi surovine, če je možno, kupujemo na vračljivih evropaletah. Za embalažo, ki jo damo na trg, skrbi družba za ravnanje z odpadno embalažo, Interseroh, ki ji plačamo embalažnino. Embalažo, ki ostaja na dvorišču podjetja, zbiramo ločeno in jo kasneje pošljemo v predelavo.
Kako pogosto se odločate za spremembo embalaže?
Osnovno embalažo menjamo običajno po potrebi, bolj pogosto pa se spreminja njen dizajn. Spremembe uvajamo v različnih intervalih, odvisno od izdelka. V povprečju lahko rečemo, da se izrazitejši posegi dogajajo na 5 do 10 let, v vmesnem obdobju pa se občasno naredi osvežitev. Letos smo npr. prenovili v celoti dizajn blagovne znamke JUPOL in prenovo podprli z obsežno oglaševalsko akcijo na vseh naših pomembnejših trgih. V tem trenutku na blagovni znamki JUPOL pripravljamo še eno spremembo, in sicer pri izbranih izdelkih uvajanje embalaže s tehnologijo IML, ki bo v nekaj mesecih tudi na policah naših trgovin z barvami in laki.
Svojo zunanjo podobo spreminjajo tudi izdelki pod krovno blagovno znamko JUB professional. Visoka in jasna sporočilnost ter elegantna oblikovna rešitev so pomembne lastnosti prenovljene podobe izdelkov, kar jih še bolj približuje uporabniku in utrjuje ugled podjetja Jub na trgu.
Imate razširjeno prodajno mrežo – ali embalažo prilagajate posameznim trgom?
Dizajn embalaže v nekaterih primerih prilagajamo tudi trgu. Omenjeno je odvisno od tržnega deleža, pomembnosti trga oziroma njegove donosnosti in drugih strateških ciljev, ki si jih postavimo na posameznem trgu. V nekaterih primerih razvijemo za določen trg popolnoma prilagojen izdelek in v takem primeru se tudi pri dizajnu upoštevajo zahteve lokalnega trga.
Kako pomembna je embalaža za marketing oziroma prodajo vaših izdelkov? Ste naredili kakšno tovrstno raziskavo, ki bi pokazala korelacijo med atraktivnostjo, ergonomičnostjo ipd. embalaže in nakupno odločitvijo?
Naša panoga je nekoliko specifična, saj v večini primerov nakupa barv in ometov ne gre za impulzivni nakup, temveč je ta običajno premišljen in vnaprej načrtovan. Ko se kupec na porabniškem trgu odloči za nakup, sta seveda pomembna tudi videz embalaže ter jasnost informacij, ki jih kupec dobi ob stiku z izdelkom.
V podjetju smo opravili že kar nekaj tržnih raziskav. Zadnja med njimi je bila osredotočena na testiranje novega dizajna embalaže JUPOL pri kupcih na porabniškem trgu, s katero smo želeli potrditi ustreznost spremembe v videzu. Pri omenjenih kupcih do neke mere velja korelacija med dizajnom in nakupom, čeprav je omenjeno bolj izrazito pri FMCG. Potrebno pa je poudariti, da se v nasprotju s kupci na porabniškem trgu kupci na medorganizacijskem trgu odločajo drugače in je racionalen moment bolj prisoten.
Kdo diktira razvojne trende embalaže v vaši panogi? Se pogosto spreminjajo?
V kolikor govorimo o embalaži v smislu oblike, trende pogosto diktirajo proizvajalci embalaže skupaj s pomembnejšimi proizvajalci barv in lakov. Podobno je tudi pri dizajnu. V zadnjem obdobju se tudi v našo panogo, ki je nekoliko bolj konzervativna, prenašajo trendi iz drugih panog. Tako v nekaterih primerih postaja dizajn bolj drzen. Prav tako se z dizajnom tudi že v naši panogi nekateri proizvajalci vse bolj poskušajo približati različnim življenjskim stilom in se pri oblikovanju vse bolj upoštevajo emocionalni momenti potrošnika. V podjetju omenjenim trendom sledimo, saj smo na trgu Slovenije in trgih bivše Jugoslavije vodilni ponudnik barv, lakov in ometov.