Prenova paketne logistike v pošti Slovenije
| mag. Vanesa Čanji |
Julija letos je Pošta Slovenije v Kopru odprla novo, v manj kot enem letu že drugo paketno pretovorno pošto v Sloveniji. Tovrstne investicije bodo nadaljevali tudi v prihodnje, saj je logistična študija  pokazala, da je potrebnih kar šest tovrstnih regijskih centrov, s katerimi bodo razbremenili sedanja poštna logistična centra, kjer danes poteka predelava poštnih pošiljk za vso Slovenijo. Več o tem Janez Pernek, svetovalec poslovodstva Pošte Slovenije. .

Pošta se je za prenovo paketne logistike in za reorganizacijo dosedanje enovite pisemske in paketne logistike odločila zaradi hitrega povečevanja količine paketov. Koliko na to rast vplivata kataloška in spletna prodaja? Kakšen je količinski trend paketne dostave v Sloveniji v primerjavi z EU v zadnjih treh letih?
V Sloveniji trenutno nazaduje kataloška prodaja, medtem ko se spletna trgovina povečuje. Na splošno lahko rečemo, da je med recesijo paketni trg upadel, vendar se v zadnjem obdobju ponovno stabilizira. Za reorganizacijo paketne logistike smo se odločili predvsem zato, da bi ponudili boljšo storitev strankam in izboljšali racionalizacijo nekaterih procesov.

Se kriza pozna?
Zaradi recesije je manj povpraševanja po storitvah hitre pošte in paketnega poslovanja. Odvisno od ciljnih trgov pošiljateljev se lahko pričakujejo tudi različna gibanja v mednarodnem prometu. V letu 2010 predvidevamo za 1,6 odstotka manj storitev kot v letu 2009, saj zaradi gospodarske krize v letu 2010 pričakujemo nekoliko nižje povpraševanje po poštnih storitvah. Seveda pa želimo z uvajanjem izboljšav storitev, dodane vrednosti in novih storitev ohraniti oz. povečati povpraševanje po nekaterih storitvah in izdelkih.

Ob prenovi paketne logistike ste hkrati poudarjali celovitost logističnih storitev – od skladiščenja, pretovarjanja in komisioniranja blaga do transporta. Kakšne naložbe zahteva tak program? Kakšen je načrt gradnje paketnih pretovornih pošt? Zakaj ste se odločili za šest regijskih centrov? Kolikšna sredstva bo zahtevala ta odločitev? Kakšna bo dinamika glede na to, da ste v slabem letu odprli že dva centra?
Pošta Slovenije je v slabem letu dni odprla že dve paketni pretovorni pošti, lani v Šenčurju pri Kranju, letos pa v Kopru. Odprtje dveh paketnih pretovornih pošt v manj kot enem letu dokazuje razvojno naravnanost družbe, ki se kljub gospodarski krizi ne zmanjšuje. Na temelju logistične študije se je Pošta Slovenije odločila za gradnjo šestih tovrstnih regijskih centrov, ki bodo močno razbremenili oba poštna logistična centra, kjer danes poteka predelava poštnih pošiljk za vso Slovenijo.
Dosedanja logistika Pošte Slovenije je temeljila na enoviti organizaciji pisemske in paketne logistike, pri čemer še vedno večina zbiranja in odpošiljanja pošiljk poteka prek obeh poštnih logističnih centrov v Ljubljani in Mariboru. Zaradi hitrega povečevanja števila paketov je bilo treba reorganizirati proces dela in povečati kapacitete ter delno ločiti logistiko na pisemsko in paketno. Zlasti paketne pošiljke pomenijo zaradi volumskega obsega pritisk na omejene kapacitete Pošte Slovenije (skladiščenje in vozila), kar pomeni, da je bila reorganizacija nujna, še zlasti ker se podoben trend zaradi spremenjenih nakupovalnih navad in rasti kataloške in spletne prodaje pričakuje tudi v prihodnje.
Pošta Slovenije v okviru strategije dolgoročnega razvoja do leta 2015 nadaljuje aktivnosti za prenovo paketne logistike in širitve dejavnosti za zagotavljanje celovitih logističnih storitev, kar vključuje tudi skladiščenje, pretovarjanje in komisioniranje blaga ter transport za male in velike kosovne pošiljke. Pri tem je upoštevala izkušnje in logistične modele štirih tujih poštnih operaterjev ter ugotovila, da je stična točka vseh modelov večnivojska platforma za distribucijo in predelavo paketov, ki deloma ali v celoti ločuje pisemsko in paketno logistiko ter temelji na treh nivojih, kot so: poštni logistični center, paketna pretovorna pošta in poštna enota oziroma pošta, kar omogoča tudi visoko stopnjo avtomatizacije predelave pošiljk, vključno z ustrezno informacijsko podporo za spremljanje in sledljivost paketov.
Dinamika gradnje paketnih pretovornih pošt se nadaljuje tudi v letošnjem letu s projektiranjem paketne pretovorne pošte v Celju, ki jo nameravamo odpreti v drugi polovici prihodnjega leta. S tem bomo pokrili in v prvi fazi razbremenili gradnjo logistično najbolj obremenjene transportne poti. Za drugo fazo gradnje, s katero bomo razbremenjevali manj obremenjene transportne poti, pripravljamo investicijske elaborate za objekte, ki nam bodo omogočali fazno dograditev teh objektov glede na povečanje števila paketnih storitev. Potreba po investicijskih sredstvih se bo gibala skladno z navedeno dinamiko in cenami gradbenih del na tržišču.

Kakšna je funkcija poštnega logističnega centra paketne pretovorne pošte in poštne enote? Za kakšno tehnološko opremo gre? Kaj pomenijo te novosti v primerjavi s poštami v EU?

Poštna logistična centra (v Ljubljani in Mariboru) zbirata in odpošiljata vse poštne pošiljke za lastni regiji in skrbita za izmenjavo med njima. Paketne pretovorne pošte bodo sprejemale pakete od velikih strank v regiji, jih zbirale za lastno regijo, dostavljale končnim naslovnikom v lastni regiji in v povezavi s PLC organizirale in izvedle transport do PLC in/ali drugih paketnih pretovornih pošt, in dostavljale večje kosovne pošiljke na območju posameznih regij oz. poslovnih enot. Poštna enota (poslovalnica) sprejema poštne pošiljke in jih dostavlja.

Za uporabnika je ključen čas vročitve paketne pošiljke. Ali prenova pomeni višjo kakovost storitev in kako je z rentabilnostjo naložb? Bodo stroški storitev poslej višji ali nižji? Kaj pomenijo za ceno celotne storitve?

Vedno obstajajo razlogi za investiranje v izboljševanje procesov, kakovosti storitev in v nižje stroške pri izvajanju storitev. Pri Pošti Slovenije lahko že danes rečemo, da velja geslo »Danes sprejeto – jutri dostavljeno!«, prizadevamo si tudi za nadgradnjo navedenega, kar pomeni dostavo v želenem terminu določenega dne. Delno to omogočamo svojim strankam že zdaj, saj se lahko odločijo za dostavo do 10. ure in dostavo po 16. uri.

Kako zagotavljate hiter in ekološko sprejemljiv prevoz paketnih pošiljk s pošte v poštne logistične centre? Kakšna dostavna vozila uporabljate?

Prevoz paketnih in vseh drugih pošiljk opravljamo na treh ravneh: prva je prevoz med poštami in poštnim logističnim centrom, druga je prevoz med poštnima logističnima centroma, tretja pomeni prevoz v mednarodnem prometu. Prevoze opravljamo z različnimi vrstami vozil: s tovornimi vozili prevažamo pošiljke med poštnima logističnima centroma Ljubljana in Maribor, s srednjedostavnimi vozili vozimo pošiljke med poštami in poštnim logističnim centrom in obratno, medtem ko z lahkimi dostavnimi vozili vozimo pošiljke med poštami in do naslovnikov. Za dostavo na dom uporabljamo različne vrste prevoznih sredstev (kolo, e-kolo, kolo s pomožnim motorjem, kolo z motorjem, motorno kolo, osebni avtomobil, lahko dostavno vozilo), kar je predvsem odvisno od oddaljenosti naslovnika in vrste (velikosti) pošiljke.
Pri tem želimo poudariti, da Pošta Slovenije sledi postavljenim ciljem glede zmanjšanja obremenjevanja okolja pri izvajanju logističnih dejavnosti podjetja, zato imamo v svojem voznem parku lahka dostavna vozila na utekočinjeni naftni plin, lahka dostavna vozila na električni pogon in za dostavo pisemskih pošiljk tudi kolesa na električni pogon. Z ekološko sprejemljivim voznim parkom bomo v letošnjem letu zmanjšali število izpustov ogljikovega dioksida za 208 ton v primerjavi s količino izpustov pred uvedbo ekološko sprejemljivih vozil.

S kakšnimi težavami se srečujete pri delu s transportno embalažo? Na kaj opozarjate pošiljatelje?

Uporabniki, ki distribuirajo prodajne artikle na »police« trgovine prek Pošte Slovenije, večinoma ne uporabljajo transportne embalaže, temveč le prodajno embalažo. Navedena embalaža je zaradi drugih oblik ravnanja in prevozov (ter predvsem istovrstnih artiklov, ki se prevažajo) ustrezno zaščitena, ni pa primerna za tako imenovano paketno distribucijo, pri kateri je veliko upravljanja. Za vse uporabnike smo pripravili Priročnik za pravilno opremo paketov (dostopen na spletnem naslovu http://www.posta.si/naslovnica2/456/Paketi-in-logistika), ki ga vsem poslovnim uporabnikom posredujemo ob sklenitvi pogodbe.Uporabnike opozarjamo na uporabo kakovostne kartonske embalaže (pri večkratni uporabi embalaža izgubi trdnost oz. kakovost) in predlagajo, da se vsebina zaščiti v celoti, predvsem pa notranja vsebina. Pomembno je, da se vsebina v »škatli« ustrezno zaščiti (da se vsebina v paketu ne premika, da se posamezni izdelki ne stikajo in ne udarjajo ob embalažo). Notranja zaščita vsebine je izključna skrb pošiljatelja , ki je zanjo tudi v celoti odgovoren. Poštni delavec pri sprejemu pošiljke namreč nima vpogleda v notranjost paketa, da bi uporabnika lahko že pred sprejemom opozoril na pomanjkljivosti, razen če se vsebina že pri takratnem ravnanju očitno premika v paketu.

Koliko reklamacij je letno pri dostavi paketnih pošiljk? Ali nova organizacija pomeni večjo zanesljivost pri dostavi? Kako se lahko zagotovi optimalna paketna distribucija?

Glede na količino pošiljk, ki jih prepeljemo, je količina reklamacij izredno nizka in primerljiva s tujimi trgi. Nova organizacija ne pomeni večje zanesljivosti, saj je bil prenos paketnih pošiljk pri Pošti Slovenije že zdaj zanesljiv. Z novo organizacijo pošta optimizira svoje logistične procese.

Koliko pomenijo v realizaciji Pošte Slovenije prihodki v pisemski in koliko paketni dostavi?

Prihodki od paketnih storitev zajemajo približno 9,5 odstotka prihodkov celotne družbe, medtem ko prihodki od pisemskih storitev pomenijo okoli 45 odstotkov od celotnih prihodkov (podatki so iz Letnega poročila 2009).