Čas je, da nehamo fantazirati o umetni »superintligenci«, ki bi bila zmožna zavladati človeku. Če nam bodo ti stroji ušli izpod nadzora, smo poleg umetne pameti prav tako zmožni ustvariti umetno nespamet. Robot zmore izračunati veliko bolje od nas in ima zmožnosti, ki jih mi ne bomo imeli nikoli – recimo slišati ultrazvoke, pa tudi sicer sliši bolje od ostarelega človeka – nikoli pa ne bo poznal okusa jabolka, nikoli si ga ne bo zaželel obrati, kaj šele pojesti … razen če bo oponašal človeka.

Tako je na uvodnih straneh svoje knjige O robotih in ljudeh zapisala Laurence Devillers, francoska profesorica umetne inteligence na pariški Sorboni. Prepričana je, da je robotska inteligenca vse kaj drugega od človeške. Roboti se pač učijo z oponašanjem in povezovanjem podatkov. Njen pogled v razvoj in srhljive možnosti umetne inteligence razgrinja v knjigi (izdala jo je založba Mladinska knjiga) na 200 straneh. Knjiga v dveh poglavjih razkriva razvoj robotov – od znanstvene fantastike, mitov in fantazije do strojne inteligence, kjer se ne smemo prepustiti blodnjam.

V drugem poglavju niza vse, kar so roboti že danes, in kar bodo ali so lahko jutri. Torej, kaj je družabni robot v službi človeka in kakšna je sploh interakcija človekova z robotom. Bo robot sposoben empatije? Kako si zamišljati sorazvoj človeka in robota, je za človeštvo prav tako težko vprašanje, kot so podnebne spremembe. Kje so sploh meje znanega in neznanega v razvoju umetne inteligence?

Nastop robotov v družbi in človekovem življenju prinaša s sabo, pravi avtorica, tehnološki, gospodarski, družbeni in pravni problem. Ne zaman. Kajti v svetu buri teorija transhumanizma. Ta obljublja nekakšno postčloveško vrsto kiborga (človeka z mehanskimi, umetnimi telesnimi deli). Hibridizacija računalnika in možganov naj bi z vsadki ali nevroplastetiko širila človekove umske možnosti. Človeško vrsto pa bi nadomestila nova vrsta – kiborgi.

Znanstvena fantastika? Ne. Nevarnost umetne inteligence je oprijemljiva. Knjiga O robotih in ljudeh navdušuje in opozarja.

Pripravil J. V.