V podjetju Kimi d.o.o., ki deluje na področju profesionalne higiene, že od začetkov delovanja podjetja, 50 let nazaj, kupcem v trgovini ponujajo detergente v prineseni, ponovno uporabljeni embalaži. V krožni proces vključujejo vse svoje deležnike, pri čemer je, kot pravi Rajko Štangar, direktor razvoja in proizvodnje, ključnega pomena izobraževanje. Za zmanjšanje vplivov na okolje so na področju profesionalne uporabe razvili linijo MAXX block. Certifikat Ecolabel, ki ga imajo za nekatere svoje izdelke, pa je na področju čistil po besedah Rajka Štangarja dosegel svoj namen, saj tudi drugi, necertificirani izdelki vse bolj sledijo okoljskim trendom. Še vedno pa je Ecolabel konkurenčna prednost.
V poslovni in proizvodni proces vključujete koncept krožnega gospodarstva, torej uveljavljate življenjski ciklus izdelka in že upoštevate proizvajalčevo razširjeno odgovornost. Kako temu prilagajate tehnološke rešitve in uporabo surovin?
Naš koncept krožnega gospodarstva živi že skoraj 50 let, toliko, kolikor je staro naše podjetje. Izvajali smo ga, ko beseda krožno gospodarstvo še ni bila izumljena. V naši industrijski trgovini je možno že od vsega začetka kupiti detergente v ponovno uporabljeni embalaži. Letos je v trgovino prišla gospa po tekoče milo s plastenko, ki je bila stara vsaj 15 let! Koncept krožnega gospodarstva nam je v krvi.
Tehnološke rešitve vezane na krožno gospodarstvo, s tem mislim ponovno uporabo večjih ročk, 5 do 50 litrov, ki jih zbiramo s pomočjo naših partnerjev ter jih operemo in pripravimo za ponovno uporabo, ves čas izboljšujemo. Ker je to robustnejša embalaža, jo v nekaterih primerih lahko ponovno uporabimo tudi do 20-krat.
Kako v ta proces vključujete svoje dobavitelje in kupce?
Brez izobraževanja kupcev in njihovega pozitivnega pristopa ter našega internega izobraževanja prodajne ekipe ne bi mogli izvajati krožnega gospodarstva. Velik pomen je v osveščanju deležnikov. Kupce o krožnem gospodarstvu obveščamo in ozaveščamo direktno preko naše mreže higienskih svetovalcev (prodajna mreža), informacije delimo tudi preko spletne strani, socialnih omrežij in našega kataloga izdelkov. Povsod, kjer smo prisotni, neposredne zaposlene pri naših partnerjih obveščamo z obvestilom, ki ga postavimo na vidno mesto.
Razvili ste linijo Block, visoko učinkovita trdna pomivalna in izpiralna sredstva za profesionalno uporabo, da bi zmanjševali škodljive vplive na okolje in optimizirali stroške vaših partnerjev. Za kakšne okoljske in finančne prihranke gre in kako dosegate ta namen?
Mogoče se bo slišalo tendenciozno, vendar sta v tem primeru večine optimizacije in zmanjšanih vplivov na okolje deležna naš profesionalni partner in narava. Če malo pojasnim, ima partner mnogo bolj koncentriran izdelek, ki pomeni manjšo težo za rokovanje. Ker je v trdnem stanju, ni polivanja. Ker je v kartuši in doziranje kontrolira elektronika, se za svoj namen vedno porabi do zadnjega. Z vodo očiščena kartuša je brez ostankov čistila. Z uvedbo Block linije zmanjšujemo CO2 ogljični odtis, ker je logistično bistveno prijaznejše do okolja kot klasična čistila. Naš prihranek je torej predvsem logistične narave, saj so naši kombiji s tem učinkovitejši.
Proizvajate tudi linijo čistil s certifikatom Ecolabel, na svojem področju delovanja ste jo pridobili prvi v Sloveniji. Kako se ta linija čistil razlikuje od ostalih vaših izdelkov in kakšno je zanimanje zanje? Ali je oznaka konkurenčna prednost?
Ecolabel oziroma okoljska marjetica je po našem mnenju zelo prepoznavna, seveda bi bila lahko še bolj z ustrezno neodvisno promocijo. Linija se od ostalih enakovrednih ne razlikuje več toliko kot na začetku, saj je trendu prijaznosti do okolja in uporabnikov treba slediti tudi z necertificiranimi izdelki. To med drugim pomeni, da je Ecolabel dosegel svoj namen in tudi drugi necertificirani izdelki sledijo okoljskim trendom predvsem zaradi zahtev porabnikov. Je pa Ecolabel definitivno konkurenčna prednost.
Med vašimi partnerji so številni hoteli, restavracije, bolnišnice in zdravstveni domovi, šole in vrtci, industrijski obrati, trgovinski sistemi idr., ki v času širjenja koronavirusa še več pozornosti posvečajo ohranjanju čistoče in dezinfekciji. Kaj jim svetujete in koliko pristopajo k vašemu krožnemu modelu ponovne uporabe embalaže?
Korona čas je specifičen in dogaja se veliko impulzivnih stvari in hitrih reakcij za zaščito ljudi. Ne glede na to, mi vzpodbujamo, kjer je to varno in smiselno, sisteme, kjer se tudi dezinfekcijska sredstva iz večjih enot prelivajo v specialne podajalnike in s tem zmanjšujemo količino nepovratne drobne embalaže. V teh primerih je vedno potrebna manjša začetna investicija, ki pa se okolju in uporabniku kmalu povrne. Opozoriti je treba, da so dezinfekcijska sredstva specifična in zakonodajno natančno regulirana. Zaradi tega je možno pretakanje in v nekaterih primerih redčenje le za profesionalne uporabnike, ki imajo znanje in jih mi tudi primerno izobrazimo.
Kaj bi bilo potrebno storiti za večkratno uporabo embalaže in za načrtnejšo uporabo reciklatov?
Velike možnosti v našem segmentu vidimo pri B2B, ki ga tudi najbolje poznamo. S stalnim ozaveščanjem uporabnikov in tudi spodbujanjem naše ekipe k ponovni uporabi embalaže verjamemo, da je možno indeks vračanja še povečevati. Kar se reciklatov tiče, je to bolj v domeni zbiralcev odpadne embalaže, predelovalcev odpadne embalaže in seveda proizvajalcev embalaže. Proizvajalci embalaže, kot vem, že uspešno rešujejo tehnološke probleme in so že sposobni proizvajati kvalitetno embalažo iz reciklatov. Posledično tudi mi stremimo k povečevanju uporabe tudi tovrstne embalaže.