Zelena-Slovenija-logo

Portal za trajnostni razvoj

Kontakt:

Kontaktirajte nas na e-naslov info@zelenaslovenija.si ali pokličite na 03 42 66 700.

Poiskali bomo ustrezno rešitev za vas.

Ni modna muha ali modni trend, je nujna sprememba in pot, je misija - EOL 121

Berlin in trajnostna moda |
 
Tina Princ, vizionarka in kreatorka zgodbe Things I Miss, je ena izmed treh slovenskih oblikovalk, ki je prepričala organizatorje Berlinskega tedna mode. Tako se je njena blagovna znamka Things I Miss uvrstila na prestižni mednarodni teden mode. Točneje, med vrhunske dosežke trajnostne mode. Svojo blagovno znamko je predstavila lani v okviru internetnega projekta trajnostne mode v Londonu. Mediji so jo prepoznali kot eno izmed desetih najboljših trajnostih blagovnih znamk v svetu. S podpisom globalne modne agende se je zavezala k trajnostnem delovanju z osredotočenostjo na koncept krožnosti tako kot še ostalih 143 globalnih blagovnih znamk. Njen modni koncept je divji, vendar eleganten, prvinski, a unikaten. Takole pravi: Oblačila so naša druga koža, torbe so naša premikajoča se shramba. Naš stil je prvinski in surov, kot je življenje samo… In kakšna je njena modna zgodba?
 
Tina Princ
Tina Princ

S čim ste tri slovenske oblikovalke prepričale, posebej pa vi, organizatorje berlinskega tedna mode na dveh sejmih, kjer so bili predstavljeni izdelki trajnostne mode in kakšna so zelena sporočila tega mednarodnega dogodka, če jih primerjate z dosežki v Sloveniji?

Things I Miss smo zagotovo prepričali z inovativnostjo in unikatno pripovednostjo. Naša zgodba je zgodba koncepta oblačenja in odnosa. Razmišljamo konceptualno, celovito, uporabno, estetsko, (pre)drzno in trajnostno. Od skice do končne kreacije in še naprej. In prav to so najbolj opazili strokovnjaki s področja oblikovanja in kritična javnost, kot so blogerji, mediji in fotografi.

Trajnostna moda je na nemškem trgu dobro znana in sprejeta, hkrati je močno viden trend razvoja in jačanja, kar je očitno glede na število ter strukturo razstavljavcev. Pa tudi obiskovalcev. Na obeh dogodkih jih je vsako leto več. Vprašanje, ki se je nam zastavilo ob vpogledu v tamkajšnje dogajanje, je, kam vsebinsko trajnostna moda gre? Kaj se obeta? Bodo to zgolj klasične zgodbe umirjenih krojev, organskih/poletnih kolekcij na vsakih nekaj mesecev? Ali se bodo uspele zgodbe počasi obračati k drugačnemu poslovnemu formatu, ki bi dejansko izražal stil trajnostnega, ozaveščenega, počasnejšega, kvalitetnejšega? Manj je več. Kakovost pred količino. Kaj se bo zgodilo? Zanimivo bo opazovati in seveda še večji izziv biti zraven. Očitno pa je, da gre za precejšnje spremembe, ki se dogajajo zelo intenzivno. Največja in najpomembnejša sprememba v vsej tej zgodbi pa smo najprej mi in naš odnos do sebe.

Toda ali lahko že govorimo o trajnostih blagovnih znamkah, o trajnostni modi, ali pa še vedno bolj opazujemo trajnostno modo kot modni trend, ki se ga še ne da opredeliti? Kaj je za vas trajnostna moda, katere standarde ali elemente mora upoštevati?

Absolutno lahko govorimo o trajnostnih blagovnih znamkah in o trajnostni modi. Trajnostna moda ni modna muha ali modni trend. Je sprememba z izjemno močnimi argumenti. Je nuja. Je odgovor na hude posledice hitre mode in nenehne potrošnje. Tukaj govorimo o zdravju, ekologiji, etiki, vrednotah. O življenjskem ciklu, v katerega je vpeto naše življenje in življenje naših potomcev. Moramo spremeniti to modno tekmo! Skupaj! Zame je trajnostna moda tista, ki ni samo trajnostna, temveč tudi modna. Da ob ozaveščenem trajnostnem poslovnem modelu močno dosega in zagovarja tudi dimenzije inovativnosti, celovitosti, unikatnosti, estetike, konceptualnosti in kakovosti.

Je bilo to realizirano v Berlinu? Kaj je Berlin pokazal na sejmu Greenshowroom in kaj na Ethical Fashion Show?

V okviru Berlinskega tedna mode že nekaj let potekata dva dogodka, ki zastopata in predstavljata svet trajnostne mode: Ethical Fashion Show in Greenshowroom. Prvi, obsežnejši, predstavlja kreacije in forme trajnostne urbane – ulične mode. Vsakodnevnega stila in ritma življenja. Drugi, bolj butičen, poudarja elegantne linije in stile, ki ga rišejo zgodbe zanimivih, visoko kakovostnih trajnostih materialov.

Za eko dizajn so bistveni prav materiali in življenjski ciklus izdelka. Kakšen izziv je to za oblikovalca in katere materiale uporabljate?

Ekološki materiali so si med seboj zelo različni. Prav tako je razlika med certificiranimi ekološkimi materiali in ekološkimi materiali brez certifikatov. Bolj kot se poglabljam v raziskovanje teh tkanin in materialov, večji izziv je najti res nekaj dobrega in celovitega. Tistega, kar ima hkrati zagotovilo etičnega, zdravega, trajnega in na koncu seveda tudi karakternega oziroma zanimivega z vidika form, potenciala za oblikovanje, kreiranje. Moja največja strast so materiali s potencialno zanimivimi formami, procesi, ki so potrebni za dosego teh form in zgodbe trajnostnega, ki so vpete v njih. Izjemno mi je vzeti kos materiala in ga transformirati v kos poetike, ki nas lahko spremlja kadarkoli in kjerkoli. Čudovit proces, predvsem pa dejstvo, da material na tak način (p)ostane pot in ne orodje, na koncu pa poseben kos kreacije. Oblačila so naša druga koža. Torbe so naše premikajoče se shrambe. Things I Miss stil je surov in prvinski, kot je življenje samo. V našem ateljeju nastajajo koncepti plastenja, modularnosti, uporabnosti. Kosi so med seboj kompatibilni in omogočajo fluidnost v uporabi. Forme in materiali presegajo letne čase, priložnosti in razpoloženja. Ustvarjamo zgodbe in projekte na globalnem modnem zemljevidu. Delamo po naročilu. Rekonstruiramo stara oblačila. Realiziramo projekte na področju kulinarike, eko hotelirstva. Svetujemo, iščemo možnosti, kreiramo in inoviramo s sodobnimi trajnostnimi materiali, kot so ananasova tkanina, rabarbarino usnje, ribja koža kot ostanek prehrambene industrije…, kot tudi povsem surovimi, osnovnimi, a zanimivimi materiali, kot je gaza, kot so surova platna… Ne tečemo tekme kreiranja kolekcij, kreiramo edicije, ko je primeren čas in prava inspiracija.

Eko moda je mlada, prav tako razumevanje trajnostnega razvoja. Kakšna je vaša izkušnja glede uporabnosti vaših izdelkov, še bolje, kakšno je zanimanje potrošnikov za unikatne eko izdelke? Ali eko moda lahko nagovarja množico potrošnikov ali cilja na posebno tržno nišo z drugačnim stilom življenja (minimalizem, odštekanost, unikaten dizajn itd.).

Celotna zgodba trajnostne mode, zdravih oblačil, obutve in našega odnosa do vsega tega je v trendu sprememb, intenzivnega razvoja in v dinamičnem procesu ozaveščanja. Posamezniki se vse bolj zavedajo pomembnosti zdrave »druge kože«, vse več je tudi informacij s strani strokovnih krogov o nevarnih vsebnostih v tkaninah, posledicah hitre produkcije… Prihodnost bo prinesla zanimive spremembe. Unikatnost se ceni. Kakovost tudi. Pomembna je dimenzija zdravja. Vse več ljudi je pripravljeno tudi priznati in plačati vrednost. Vse več ljudi ima dovolj nenehne modne tekme in trendov. Kot v klasični modi tudi na področju trajnostne mode obstajajo različni nivoji. Na eni strani večje blagovne znamke, ki uporabljajo organske in reciklirane tkanine, dosegajo minimalne trajnostne standarde in producirajo bolj klasično ali pa zelo trendovsko modo za nižje cene. Na drugi strani so butične trajnostne zgodbe višjega cenovnega, a tudi kakovostnejšega razreda. Vmes seveda vrsto zanimivih kombinacij. Vsaka trajnostna blagovna znamka ima svojo posebnost. Doseganja trajnostnih standardov so različna, prav tako na koncu cene in kakovost ter temu primeren domet ciljnih uporabnikov in stilov.

Kaj je za vas trajnostno oblikovanje in ali se lahko s tem preživite?

Odnos. Vizija. Uporabnost. Umetnost. Inovativnost. Estetika. Premišljeno oblikovanje z zavedanjem vzrokov in posledic. In oblikovanje z veliko mero potrpežljivosti. Namreč, tukaj ne gre samo za končno kreacijo ali projekt. Gre za pot, misijo ozaveščanja uporabnikov, mozaik v zgodbi spreminjanja modne tekme in za veliko investicijo. Tako finančno kot časovno v razvoj globalne trajnostne blagovne znamke s svojim izrazom in pripovednostjo.