Estonija po celi državi uvaja brezplačno uporabo javnega prevoza

Sreda, 30. Maj 2018

Avtobus_Talin
V Talinu imajo brezplačno uporabo javnega prevoza za vse domačine že od leta 2013. (Foto: RTV SLO / EPA)

V Estoniji bo z julijem v velikem delu države uporaba javnega prevoza za vse domačine brezplačna. S tem gre celotna država po poti svojega glavnega mesta, saj so v Talinu to uvedli že leta 2013. Pozitivne vplive tega, ki so jih po besedah predstavnika talinske občine Allana Alaküla s spremembo politike javnega prevoza skozi leta zaznali v Talinu, so med drugim izboljšave pri kakovosti storitve javnega prevoza, večja privlačnost mestnega središča, spremembe v navadah ljudi, koristi za lokalno gospodarstvo in pozitivne finančne posledice projekta. Ravno na podlagi dobrih izkušenj Talina so se v vladi Estonije odločili, da spodbudijo uvedbo brezplačnega javnega prevoza po celotni državi. Ministrstvo za gospodarske zadeve in infrastrukturo je konec aprila sprejelo pravilnik o ceni vozovnic, ki posamičnemu okrožju prepušča odločitev, ali bo ohranilo plačljiv prevoz ali bo uvedlo brezplačnega. Tista okrožja, ki se ne bodo odločila za uvedbo brezplačnega javnega prevoza, ne bodo upravičena do dodatnih sredstev iz državnega proračuna, namenjenih za javni prevoz. Izpad prihodkov iz naslova prodanih vozovnic bo namreč pokrit s proračunskimi sredstvi.

Brezplačen medkrajevni prevoz bo s 1. julijem uvedlo devet od 15 estonskih okrožij, ki pa za razliko od Talina ne bo vključeval prevoza v urbanih središčih. Ker je javni prevoz na podeželju v Estoniji močno subvencioniran, do 80 %, uvedba povsem brezplačnega javnega prevoza ne bo velik finančni udarec. Na teh linijah se bosta ukinila prodaja vozovnic in nadzor, kar bo tudi samo po sebi zmanjšalo stroške.

Kot pa je poudaril Allan Alaküla je narediti javni prevoz brezplačen sicer politično privlačno, vendar na koncu to vedno nekdo plača. Tudi pri 100 % subvencioniranju javnega prevoza ga še vedno plačujejo ljudje (denar je iz proračuna), čeprav je to manj vidno, pri čemer opozarja na to, da ga na ta način  plačujejo tudi tisti, ki javnega prevoza sploh ne uporabljajo.

Koncept javnega brezplačnega prevoza sicer ni novost. V zadnjih desetletjih je bilo tovrstnih primerov v Evropi in Severni Ameriki precej, a so bili večinoma omejeni s časovno komponento (ob vikendih) ali na določeno skupino ljudi (študenti, upokojenci, turisti). V Walesu imajo na primer brezplačen javni prevoz z avtobusi ob koncih tedna, o brezplačnem javnem prevozu pa razmišljajo tudi v Parizu, predvsem kot ukrep proti onesnaževanju. Predlagajo ga tudi oblasti v Nemčiji, saj je tam javni prevoz zelo priljubljen. Nemška vlada si namreč prizadeva zmanjšati onesnaženje zraka, saj državi sicer grozijo kazni Evropske unije. Predlog naj bi preizkusili najpozneje do konca leta v petih mestih v zahodnem delu države.

Učinki uvedbe brezplačnega javnega prevoza ponavadi presegajo samo finančne koristi uporabnikov. Posegajo namreč tudi v področje okoljevarstva, zdravja, lokalnega gospodarstva in demokratizacije prostora.

Vir: RTV SLO